ahmad-khan-rahami4

Det samme gjentar seg gang på gang: Liberale medier sliter med å forstå jihadister. Ikke selve handlingen, den har de motstrebende innrømmet var terror. Men hva som drev gjerningsmannen er vanskeligere. Da blir de flakkende i blikket.

New York Times har sett på Ahmad Rahamis livshistorie. De har alle elementene, men klarer ikke hente ut hva det var som fikk Rahami til å bli bombeterrorist.

Ahmad Rahami was born on Jan. 23, 1988, in Afghanistan and came to the United States as a child.

Faren Mohammed beskrives som tradisjonell religiøs, men hva betyr det?

Han likte ikke at sønnen fikk barn med en ikke-muslimsk kvinne. Dette er relevant. Ahmad beskrives som svært sosial og en likandes kar. Det lyder velkjent. Flere andre terrorister har vært utadvendte og tilsynelatende fungert godt.

ANNONSE

Much about his New Jersey life did seem unremarkable. Amarjit Singh, a limousine driver, was friends with Mr. Rahami at Edison High School. The person he knew, he said, was a determined student with an abundance of friends and a string of girlfriends. “Everyone seemed to like him,” he said. “Smart, funny, humble.”

Det er ikke lett å bli klok på faren:

Jonathan Wagner, 26, who has known the Rahami family since childhood, said Mohammad Rahami told him he was from Kandahar and had been part of the mujahedeen in Afghanistan that fought the Soviet Army. While the father said he did not harbor anti-American feeling, he opposed the war in Afghanistan. But, Mr. Wagner said, the elder Rahami was dubious of the Taliban and detested ISIS.

Men «motstand mot krigen» tolkes som at han var mot amerikansk intervensjon. Han foretrakk altså at Taliban ble sittende og al-Qaida fikk fortsette å operere fritt? Etter 9/11?

New York Times tør ikke konkludere på opplysninger de selv frembringer:

He viewed the teenage Mr. Rahami as the prototypical immigrant, teetering between two worlds. While he wore jeans and sweatshirts like his friends and worked at a Pathmark supermarket after school, he preferred Afghan music and prayed at the mosque on Friday. Collisions between those worlds sometimes led to rifts with his father, who was more religious and traditional. “The two of them would argue,” Mr. Singh said. “There seemed to be a lot of tension.”

Det er ikke lett å forene to kulturer, men islam har en skarpere kant enn andre. Hvor lett er det å integrere avkom hvis opphavet motarbeider integrasjonen gjennom religiøs dedikasjon?

Det er dette Trump er inne på når han vil ha «filtrering» av muslimer til USA. Et tema som den liberale fløy steiler over. Men hva er deres alternativ?

Friksjon med omgivelsene

Familien – åtte barn – drev en First American Fried Chicken i Elizabeth, New Jersey. Den var oppe døgnet rundt og det førte til gnisninger med naboene. Det kom et eget klientell på natten og de urinerte i naboenes bakgårder. Formelt skal utesteder stenge kl 2200 og politiet ble nødt for å ta affære.

Da de en gang kom og ga beskjed om at de måtte stenge, gikk to av guttene løs på politiet. For den ene ble det en bot.

Da svarte familien med å anmelde politiet for diskriminering og rasisme. Dette lyder velkjent: Muslimer i Vesten oppfører seg på måter som fører til friksjon. Når omgivelsene reagerer svarer de med anklager om diskriminering.

Men typisk nok klarer ikke New York Times å reflektere over noe som de flest kjenner til så altfor godt. I stedet trekker de seg unna.

Mohammad ble skilt. Nok en vesentlig opplysning. Han drev restauranten sammen med de åtte barna.

Oppførselen forteller at de ikke respekterte sosiale grenser. Hvis man skal snakke om premisser for konflikt med samfunnet er dette en av de vesentlige. Hva slags holdning til omgivelsene får barna når foreldre ligger i åpen konflikt med hverandre og samfunnet?

Flee Jones (27) vokste opp med Ahmad. Han forteller når vennen begynte å forandre seg:

Around four years ago, though, Mr. Rahami disappeared for a while. Mr. Jones said one of the younger Rahami brothers told him that he had gone to Afghanistan. When he returned, some patrons noticed a certain transformation. He grew a beard and exchanged his typical wardrobe of T-shirts and sweatpants for traditional Muslim robes. He began to pray in the back of the store.

His previous genial bearing turned more stern.

“It’s like he was a completely different person,” Mr. Jones said. “He got serious and completely closed off.”

Ahmad hadde giftet seg i Pakistan, og ektemaken var gravid. Han kontaktet delstatens kongressrepresentant for om mulig å få henne til USA. Men nytimes.com er ikke i stand til å finne ut av om det skjedde.

Ahmad hadde barn fra før. Også dette bidro til konflikt med faren.

His father was especially displeased when Mr. Rahami had a daughter with a high school girlfriend, according to friends. Reached at her home on Monday night, she declined to comment. “My heart is just broken,” said the woman, who The New York Times is not identifying. “I don’t even know what to think.”

Og hvorfor var faren «displeased»? Det vet nytimes godt. Han fikk barn med en ikke-muslim. Når religion og kultur griper inn i kjærlighetslivet til en ungdom setter det spor.

Disse konfliktene er etterhvert velkjente, men New York Times forbigår dem i stillhet.

Familielivet var turbulent, i den grad at han havnet i varetekt for vold mot en slektning.

He was arrested in 2014 on weapons and aggravated assault charges for allegedly stabbing a relative in the leg in a domestic incident, according to court documents. He spent over three months in jail on the charges, according to a high-ranking law enforcement official with knowledge of the investigation. A grand jury, however, declined to indict Mr. Rahami. He also spent a day in jail in February 2012 for allegedly violating a restraining order, the official said.

Da hadde han begynte å reise «hjem» til Afghanistan og Pakistan. For lengre perioder av gangen.

…. a federal official, speaking on the condition of anonymity, said Mr. Rahami had actually traveled to Pakistan, for three months in 2011 and, most recently, to Quetta, for nearly a year, where he stayed with family, returning to the United States in March 2014. While there, he is believed to have married.

Nesten samme historie som med San Bernardino-terroristen. Han hadde også et langt opphold i Pakistan bak seg, og traff der en kone fra Saudi-Arabia.

Det er noe med kjemien mellom USA og islamske land som ser ut til å sette i gang prosesser. Hos noen er de overkommelige. De fungerer. Hos andre får de fatale følger.

New York Times beskriver elementene som er potensielle tegn på radikalisering, men tør ikke gå nærmere inn på dem. Sikkert fordi det er for mange vanlige muslimer som blir rammet.

Men hvordan skal man da identifisere de potensielle terroristene?

Skal man resignere?

Når en stor avis ikke tør henge bjella på katten selv after the fact, er det ikke en gang svakt. Det er stryk.

 

http://www.nytimes.com/2016/09/20/nyregion/ahmad-khan-rahami-bombing-suspect.html?ribbon-ad-idx=2&rref=homepage&module=Ribbon&version=origin&region=Header&action=click&contentCollection=Home%20Page&pgtype=article

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629