I juni ble europeiske luftfartsmyndigheter varslet om falske flydeler av TAP Air Portugal. Nå har fire store flyselskaper i USA satt jetfly på bakken, og skandalen vokser. I januar advarte en tidligere forsvarstopp i Norge mot falske reservedeler: – Kan få katastrofale følger.

American Airlines, United Airlines og Southwest Airlines har de siste ukene satt jetfly på bakken mens etterforskningen av et firma basert i London fortsetter midt i en skandale som involverer falske reservedeler til flymotorer. Mandag annonserte Delta Airlines at de fulgte etter og har fjernet flere motorer fra sine fly.

Firmaet som etterforskes, er AOG Technics, og det advares om katastrofale følger, da firmaet skal ha masseprodusert falske sikkerhetssertifikater for å selge motordeler til flyselskaper.

Mirror UK skriver om den voksende skandalen i USA, som til nå har fått lite oppmerksomhet utenfor landets grenser, selv om europeiske luftfartsmyndigheter i slutten av august fastslo at AOG Technics leverte falske deler for reparasjoner av jetmotorer som driver mange eldre fly, som Airbus SE A320 og Boeing 737.

Myndighetene ble først varslet om krisen i juni, etter at den ble fanget opp av ingeniør- og vedlikeholdsteamet til TAP Air Portugal.

Den 31. august skrev Seattle Times at produksjonspartnerne General Electric Co. og Safran SA har bistått i etterforskningen av forfalskede sertifiseringsdokumenter og ikke-godkjente deler for CFM56-motorer distribuert av AOG Technics:

– Manufacturing partners General Electric Co. and Safran SA have been assisting in the probe of allegedly faked certification documents and unapproved parts for CFM56 engines that were distributed by London-based AOG Technics, according to the companies, public regulatory filings and letters to operators viewed by Bloomberg.

European Union Aviation Safety Agency sa i en uttalelse at AOG Technics har forfalsket utallige sikkerhetssertifikater. I hvert tilfelle bekreftet organisasjonen identifisert som produsenten at de ikke produserte sertifikatet, og at de ikke var opphavsmannen til delen, sa EASA.

– Numerous Authorised Release Certificates for parts supplied via AOG Technics have been forged, the European Union Aviation Safety Agency said in a statement in response to Bloomberg queries. In each case, the organization identified as the manufacturer confirmed that they did not produce the certificate, and that they were not the originator of the part.

Det har ført til spørsmål om effektiviteten av luftfartsindustriens sikkerhetstilsyn, skriver Mirror videre. Reservedeler for fly skal gjennomgå strenge sikkerhetstester, og hver del skal ha et sertifikat som kan brukes til å spore delens opprinnelse og hva slags inspeksjon den har vært igjennom.

– It’s led to questions over the effectiveness of the aviation industry’s safety oversight measures.- Airline parts are supposed to undergo strict safety tests to ensure they are deemed ‘airworthy’, with each part meant to come with a certificate that can be used to trace the part’s origins and inspection records.

Federal Aviation Administration (FAA), som er luftfartsmyndighetene i USA, hevder sammen med etterforskere i Europa at AOG Technics har forfalsket dokumentasjonen – et problem med potensielt katastrofale konsekvenser dersom en av disse delene skulle være defekte.

Alarmerende nok er den mest berørte motormodellen CFM56, skriver Mirror. Denne motoren har rekorden som den mest brukte, og nesten 34.000 er solgt til flyselskaper.

Motormodellen brukes for tiden i en rekke jetfly som flyr over hele verden hver dag, spesielt Boeings forgjenger til 737 MAX og den originale versjonen av Airbus A320.

– However, the Federal Aviation Administration (FAA), along with investigators in Europe, allege that AOG Technics forged its documentation – an issue with potentially disastrous consequences in the event on one of those parts being faulty.

– Alarmingly, the most affected engine model was found to be the CFM56 – which holds the record for most engines ever sold to airlines at almost 34,000.

Flyselskapene sa at de raskt identifiserte motorer sertifisert av AOG Technics, men at det utgjorde en brøkdel av det totale antallet motorer, og hevdet at passasjersikkerheten ikke har blitt kompromittert.

Imidlertid, ifølge søksmål anlagt av GEO og Safran, brukte AOG Technics et storstilt forfalskningssystem for å selge sine deler til flyselskaper. En dommer i Storbritannia beordret denne uken firmaet til å overlevere sine salgsdokumenter for deler.

Selskapet fungerer som en mellommann i luftfartsindustrien og får tak i deler før de selger dem til vedlikeholds- og reparasjonsverksteder. AOG Technics ble etablert i 2015 og har tidligere vært under lupen for at de ikke hadde oversikt over om selskapet mottok godkjenning for sine deler.

Rettsdokumenter avslørte at selskapets grunnlegger, Jose Zamora Yrala, er den eneste direktøren og aksjonæren, og tvilsomme LinkedIn-profiler skal ha blitt koblet til virksomheten ved å bruke aliaser og arkivbilder for fiktive arbeidere.

– These included there reportedly being no record of the company receiving approval for its parts. Court documents also revealed the company’s founder, Jose Zamora Yrala, is the sole director and shareholder, and dubious LinkedIn profiles have reportedly been linked to the business using aliases and stock pictures.

I forrige måned sa administrerende direktør i Safran, Olivier Andriès, at det er litt rart at et fantomselskap kan få lov til å levere reservedeler med falske sertifiseringsdokumenter. I søksmålet deres sa GE og Safran at de først ble varslet om krisen i juni av TAP Air Portugal.

– It’s a bit strange that a phantom company can be allowed to supply spare parts with false certification documents, Olivier Andriès, chief executive of Safran, said last month. In their lawsuit, GE and Safran, who are also joined by CFM International, said they were initially alerted to the crisis in June after it was caught by the engineering and maintenance teams of TAP Air Portugal.

Søksmålet hevder at AOG Technics har satt flysikkerheten i fare, og alle forfalskede deler må raskt identifiseres og relevante operatører varsles.

GE skal angivelig ha fortalt investorer at de ikke forventer at problemet vil ha noen økonomisk innvirkning på selskapet, og understreket at deres prioritet i søksmålet er sikkerhet.

– GE reportedly told investors that it doesn’t anticipate the issue to have any financial impact on the company, stressing that their priority in bringing the suit is safety.

Partnair-ulykken i 1989

I januar intervjuet E24 den nylig avgåtte sjefen for operasjonsavdelingen ved Forsvarets operative hovedkvarter, brigader Dag Søberg. Han advarte mot falske reservedeler som kan få katastrofale følger:

Lange leveringstider fører til mangel på databrikker og reservedeler i luftfarten og olje- og gassindustrien. Det kan være god business for kriminelle.

Han snakker om hva de ytterste konsekvensene kan bli dersom det økte omfanget falske reservedeler finner veien inn i et fly, en bil eller en fabrikk.

– Partnair-ulykken er et eksempel på hvor dramatisk ille det kan gå.

Flyulykken i september 1989, oppkalt etter det norske charterselskapet som driftet flyet, skjedde som følge av at det var brukt uoriginale reservedeler i halepartiet av maskinen.

55 mennesker mistet livet da voldsomme vibrasjoner gjorde at flykroppen gikk i oppløsning utenfor Hirtshals i Danmark.

Tidligere forsvarstopp advarer mot falske reservedeler: – Kan få katastrofale følger – E24

A320s & 737s Flying With Fake Engine Parts!? Supplier Faked Certification.

Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.