Tillitsvalgte i skolen ønsker seg et nasjonalt system for rapportering av «avvik» i skolehverdagen. Hvor skal lista ligge? Hva fortjener innrapportering? Ordet «uønskede hendelser» blir også brukt. Men utdanningsminister Tonje Brenna sier nei og skylder på at det blir for mye administrasjon.

Konsekvensen av et slikt system ville være at man fikk nasjonal oversikt over «uønskede hendelser» som f.eks. vold mot lærere. Er det fordi dette er politisk betent at Brenna sier nei? I så fall mister hun tillit hos lærerne som sliter i hverdagen. At det forekommer vold i skolen, også barneskolen, er kjent. Men omfanget vet vi ikke. Det ville vi fått vite med et nasjonalt meldesystem.

– Det burde ha vært en nasjonal standard for hvordan ansatte i skoler melder avvik og hva som meldes. Når jeg er rundt omkring i kommuner, er det mange forskjellige systemer og rutiner for om og når avvik meldes, sier tillitsvalgt for Utdanningsforbundet i Trøndelag Kai Nilsen til Utdanningsnytt.

I 2021 sendte også fylkeslaget ut en spørreundersøkelse til sine medlemmer i grunnskolene i hele fylket. 43 prosent svarte at de ikke har fått opplæring i hvordan de skal melde avvik, og 42 prosent av lærerne uttrykte at de ikke blir oppfordret til å melde om uønskede hendelser.

Hvis man ikke har fått opplæring eller frarådes å melde fra, kan ledelsen ignorere varsellampene. Men lærerne og barn som oppfører seg, betaler prisen.

Også hovedverneombudet i Utdanningsetaten i Oslo, Dag Martin Vikheim, vil ha et bedre system for å melde avvik.

– Per i dag har ikke Oslo-skolen et avvikssystem eller kvalitetssystem der vold og trusler fra elever rettet mot ansatte kan meldes inn på en enkel, transparent og enhetlig måte, sier Dag Martin Vikheim.

Brenna bruker et tynt vikarierende argument for å avslå ønsket: Lærerne bruker for mye tid på administrasjon.

Utdanningsminister Tonje Brenna (Ap) er imidlertid skeptisk til å innføre et nasjonalt system.

– Lærere, skoleledelse og skoleeier bruker allerede mye tid på administrasjon. Det vil alltid være en avveiing av hvor mye kommunene skal være pliktig til å rapportere til staten, sier hun.

Signalet er ikke til å ta feil av: Brenna ønsker ikke en oversikt over volden i skolen.

 

 
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

Les også

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.