Kategori: Kunstbilde

Øvre Vollgate 13 (1937)

Henrik Backer (1865-1948) Blyant, rødt og brunlig blekk, 40,6 x 30,8 cm, Oslo Museum. Det synes innlysende at denne tegning er en skisse til et verk (akvarell, litografi eller oljemaleri) i farger. Det er påført notater om lysretning og lokalfarger. Signert og påført Tegnet 11. mars 1937. Under tegningen finner vi den følgende tekst: Øvre […]

Les mer»

Pilestredet 18 (Peckel-gården) i januar 1940

Henrik Backer (1865-1948) Akvarell, 33 x 46 cm, Oslo Museum Henrik Backer var blant annet elev av sin slektning Harriet et halvt års tid i begynnelsen av 1890-tallet. Mot slutten av første verdenskrig ble han sterkt opptatt av gammel Christiania-bebyggelse, spesielt Vika og Hammersborg, og gjenga miljøene i både tegning, akvarell, litografi og oljemaleri. Mange […]

Les mer»

Manhattan Skyline

Álfhildur Reidársdottir, Manhattan Skyline, akrylmaling på lerret, 24 × 33 cm, privat eie og foto.

Les mer»

Manndomsprøven i Ceniga

Foto: rubb Rett nord for den italienske byen Riva del Garda finner man det lille stedet Ceniga. Her er broen Ponte Romano som strekker seg over elva Sarca. Mange unge turister og innfødte synes det å hoppe fra broen er en fin manndomsprøve. Kulpen under broen er dypere enn man skulle tro.

Les mer»

Gravleggelsen (c. 1616)

Peter Paul Rubens (1577–1640) Sepia, penn og lavering på papir, 22,2 x 15,3 cm, Rijksmuseum. Amsterdam. Denne tegning ble tidligere antatt å være utført av Rubens’ elev Anthony van Dyck (1599-1641) Jesu gravleggelse er omtalt i alle de fire kanoniske evangelier. I evangeliet etter Marcus 15, 42-47 (DNB 1930) kan vi lese: Og da det […]

Les mer»

Fra det jødiske kvarter i Amsterdam (1905)

Max Liebermann (1847-1935) Olje på papp, 31,5 x 43,9 cm, privateie Tysk titel: Judengasse in Amsterdam, Uildenburgersteeg Ecke Jodenbreestraat (Jødisk smug i Amsterdam, Uildenburgersteeg ved hjørnet av Jodenbreestraat). Denne skisse ble sist registert ved auksjon hos Sotheby’s i New York den 4. mai 2011. Prisantydningen var USD 45—65 000, men tilslaget falt ved omtrent det […]

Les mer»

Portrett av Max Liebermann (1906)

Nikola Perscheid (1864-1930) Fotogravyr, gjengitt etter Nicola Perscheid, Theodor und Jacob Hilsdorf, August Sander. Der Rheinland-Pfälzische Beitrag zur Geschichte der Photographie. Katalog Landesmuseum Mainz 1989. Max Liebermann (1847-1935) var en av Tysklands fremste malere, og var vel den som lanserte impresjonismen i tysk kunst. Fra 1920 var han president i det preussiske kunstakademiet. Men ettersom […]

Les mer»

Portrett av Max Klinger (1899)

Nicola Perscheid (1864-1930) Pigmentkopi, 12,8 x 10,3 cm, privateie. Nicola Perscheid var en av Tysklands dyktigste portrettfotografer rundt forrige århundreskifte, da den stil vi kjenner som piktorialisme hadde mange betydelige utøvere. Det ble eksperimentert med alternative kopieringsteknikker, som gjerne omtales som ikkesølv-prosesser eller edeltrykk, som gummitrykk, og, som her, pigmentkopiering. Vi finner mange utmerkede eksempler […]

Les mer»

Stiklestad-monumentet (c. 1792-96)

Håndkolorert etsning/akvatint etter tegning av Christian August Lorentzen (1749-1828), utført av Georg Haas (1751-1817), 37,2 x 48,4 cm,, Nasjonalmuséet, Oslo Christian August Lorentzen utførte flere prospekter av norske motiver, som ble etset og trykket av Georg Haas, og solgt både med og uten kolorering. I fælge tradisjonen fant slaget på Stiklestad sted den 29. august […]

Les mer»

Havnen i Riva del Garda med Torre apponale

Foto: rubb Det er en sommervarm og deilig julimåned i Riva del Garda, som er preget av coronatiltak. Det er mindre turister enn normalt. Det er forbud mot lagidretter, og grupper over 10 personer skal unngås. En meter avstand gjelder over alt, munnbind inne i butikker, bensinstasjoner og apotek. Folk virker avslappet, stemningen er god […]

Les mer»