Kunstbilde

Nicola Perscheid (1864-1930)
Pigmentkopi, 12,8 x 10,3 cm, privateie.

Nicola Perscheid var en av Tysklands dyktigste portrettfotografer rundt forrige århundreskifte, da den stil vi kjenner som piktorialisme hadde mange betydelige utøvere. Det ble eksperimentert med alternative kopieringsteknikker, som gjerne omtales som ikkesølv-prosesser eller edeltrykk, som gummitrykk, og, som her, pigmentkopiering. Vi finner mange utmerkede eksempler i Alfred Stieglitz’ kvartalskrift Camera Work, utgitt fra 1903 til 1917. Men Perscheid ble dessverre ikke presentert der.

Portrettmodellen er den tyske maler og grafiker Max Klinger (1857–1920).

Blant Perscheids elever finner vi to med tilknytning til Skandinavia, den tyskfødte Henry Buergel Goodwin (1878-1931), som også var en betydelig norrøn-filolog, og russeren Dimitri Koloboff (1894-1983), som i 1927 etablerte seg som portrettfotograf i Sandefjord.

Dimitri Koloboff skulle for øvrig i 1976 bli den første separatutstiller i det som da var Preus Fotomuseum i Horten.

Wikimedia Commons har en side med Perscheids fotografier, og vi finner et supplerende utvalg her.