Franz Schubert (1797-1828) Faksimile av første side av manuskriptet for annen sats, Andante con moto av Trio for fiolin, cello og klaver op. 100 (D. 929), skrevet i 1827. Hadde vi ikke hatt noteskrift siden tidlig middelalder (som noen dessverre gjør et stort nummer av ikke å forstå), hadde dette aldri blitt bevart, og ingen […]
Les mer»Frits Thaulow (1847-1906) Olje på lerret, 100 x 151 cm, privateie. Hovednotivet her er våningshuset på Øvre Foss gård i Kristiania, som lå omtrent der vi nå finner Foss skole, den tidligere Seildugsfabriken, som nå huser Kunstakademiet, og hvor men en gang fant begynnelsen til Akers mekaniske verksted. Bildet ble sist observert hos Grev Wedels […]
Les mer»Arnold Böcklin (1827–1901) Olje på tre, 82,5 x 51,5 cm, Museum Folkwang, Essen Tysk titel: Flora, Blumen streuend. Flora finner vi i romersk mytologi, som vårens og blomstenes gudinne. Og her har vi et eksempel på at Arnold Böcklin ikke alltid var i sitt dystre hjørne. Edvard Griegs Vaaren i strykerarrangementet fra 1880 (op. 34 […]
Les mer»Edvard Munch (1863–1944) Olje på papp, 12 x 18 cm, Munch-muséet, Oslo Dette motivet fant den rundt 17 år gamle Edvard på Øvre Foss gård i Kristiania. Våningshuset som vi ser midt i bildet, og som ble revet i 1912, lå omtrent der hvor vi i dag finner Foss skole, der våningshuset tjente som overlærerens […]
Les mer»Arnold Böcklin (1827–1901) Tempera på tre, 164 x 250 cm, Alte Nationalgalerie, Berlin. Tysk titel: Beweinung unter dem Kreuz – Begråtelse under korset I følge evangeliet etter Johannes 19, 25-27 (DNB 1930), var de her nevnte personer til stede ved selve korsfestelsen: Men ved Jesu kors stod hans mor og hans mors søster, Maria, Klopas’ […]
Les mer»Yihye Hayhi (1911-1977) Sølvgelatinkopi i Photographic Archive of the Isidore and Anne Falk Information Center for Jewish Art and Life, The Israel Museum, Jerusalem. De avbildede her ser ut til å være en jødisk brud i tradisjonell yemenittisk stas, omgitt av hva som sannsynligvis er hennes mor og hennes søstre. Henna-seremonien hørte også til blant […]
Les mer»Arnold Böcklin (1827–1901) Olje på lerret, 75 x 61 cm, Alte Nationalgalerie, Berlin. Tysk titel: Selbstbildnis mit fiedelndem Tod – Selvportrett med den felespillende Døden. Den ikke alltid like pålitelige Alma Mahler f. Schindler (1879-1964), senere gift både Gropius og Werfel, skal ha berettet at hennes daværende ektemann, komponisten Gustav Mahler (1860-1911) fikk sin inspirasjon […]
Les mer»Ferdinand Keller (1842-1922) Olje på lerret, 117 x 99 cm, Staatliche Kunsthalle, Karlsruhe. Tysk titel: Böcklins Grab Den sveitsiske maler Arnold Böcklins (1827-1901) innflytelse på sin samtid og nære ettertid er ikke så godt kjent i dag, men som et eksempel kan det nevnes at vår egen Nikolai Astrup (1880-1928) lot en av sine sønner […]
Les mer»Arnold Böcklin (1827–1901) . Olje på tre, 80 x 150 cm, Alte Nationalgalerie, Berlin. Den tredje versjonen av Die Toteninsel ble malt i 1883 etter bestilling av kunsthandler og gallerist Fritz Gurlitt (1854-1893), som også (1890) ga Max Klinger (1857-1920) i oppdrag å lage et grafisk trykk, som ble utført i etsning og akvatint. Det […]
Les mer»Max Klinger (1857-1920), etter Arnold Böcklin (1827-1901) Etsning og akvatint, 89 x 74 cm, syvende stadium av i alt ni, privateie. Dette trykket ble bestilt og publisert av kunsthandler og gallerist Fritz Gurlitt (1854-1893) i Berlin, som representerte både Böcklin og Klinger. Die Toteninsel (De dødes øy) er Böcklins best kjente maleri, og er kjent […]
Les mer»