Kategori: Interlude

Interlude: Hahn – Der Erlkönig

Der Erlkönig er et av de stykkene som kanskje gjør seg bedre i omarbeidet versjon (av Heinrich Wilhelm Ernst) enn i original (av Franz Schubert). Det er vel forøvrig unødvendig å påpeke hvor suveren Hilary Hahns tolkning er.

Les mer»

Interlude: Energitilførsel

I dag er jeg skikkelig lat og har behov for kraftig energitilførlsel for å bli ferdig med deg jeg skal gjøre. Mendelssohns 4. symfoni, også kalt Den italienske, passer fint. Vi hører første sats med New York-filharmonien og Leonard Bernstein.

Les mer»

Interlude: Warum soll eine Frau kein Verhältnis haben?

Fritzi Massary hadde ikke spesielt vakker stemme og var heller ikke spesielt vakker av utseende, men var den sentral-europeiske mellomkrigstidens ubestridte operettedronning grunnet sin sjarme og sterke scenepersonlighet. Her synger hun Warum soll eine Frau kein Verhältnis haben? fra Oscar Straus’ Eine Frau, die weiss, was sie will . Opptaket er fra 1932, og det […]

Les mer»

Interlude: Dvorak – Slavisk rapsodi nr. 1

Dvorak er alltid velkommen hos meg, også hvis jeg ikke kjenner orkester og dirigent. Andre del

Les mer»

Interlude: Moran Choir – Wiesenberg

Det israelske ungdomsensemblet Moran Choir gjester Norge i disse dager. Her synger de Menachem Wiesenbergs La Kol Z’man. Dirigenten er Naomi Faran.

Les mer»

Interlude: Antiboikottmatmusikk

Det er igjen på tide å avlegge våre venner i Vienna Vegetable Orchestra et besøk. Her spiller de konsert i Novi Sad. Husk å bruke israelske grønnsaker hvis dere vil lage slike instrumenter selv!

Les mer»

Interlude: Cage – Fall

Les mer»

Interlude: Joan Sutherland, 1926 – 2010

I løpet av tre måneder har Australia mistet sine to viktigste eksportartikler. I juli døde Charles Mackerras. Nå er også La Stupenda blitt tatt fra oss. Her hører vi henne i den rollen hun selv satte høyest – Norma.

Les mer»

Interlude: Jonas Kaufmann – «Gott! Welch Dunkel hier!»

Dette klippet er hentet fra Zürich-operaens oppsetning av Fidelio fra 2004, på det tidspunktet Jonas Kaufmanns karriere virkelig begynte å ta av. Fire år tidligere sang han sin første forestilling samme sted, og rollen var den samme – Florestan. Dirigent er Nicolaus Harnoncourt.

Les mer»

Interlude: Argerich – Chopin, preludium op.28, nr. 7

Vi må anta at Den hellige Martha av Konsertflygelet har verdensrekorden i oktavering i raskt tempo, men det er evnen til å formidle psykologisk dybde som skiller en teknisk god musiker fra en genial musiker. I dette vesle preludiet viser hun virkelig sin storhet – så enkelt, og så vanskelig.

Les mer»