Therion har tipset meg om dette interessante opptaket av Maurice Ravel som spiller sin egen komposisjon Pavane pour une infante défunte. Moro!
Les mer»Melodien ble komponert av Gottfried Heinrich Stölzel og arrangert av Johann Sebastian Bach, derfor er det sistnenvte som ofte antas å være opphavsmannen. Denne gitarversjonen, som er utarbeidet og fremført av Per-Olov Kindgren, er aldeles utsøkt.
Les mer»Så var det nok tung, komplisert musikk for en stund. Her er en annen kopp te, og den er virkelig forfriskende.
Les mer»Dette verket er inspirert av Tadeusz Mickinskis dikt Mainatt, og da passer det nå. Lidija Mordkovitsj er solist med BBC Philharmonic under ledelse av Vasilij Sinajskij.
Les mer»Det slår aldri feil: Hver vår, når solen og varmen kommer, trærne blir grønne, blomstene springer ut og alt er lett, lyst og livskraftig rundt meg, føler jeg for å høre dyster og angstfremkallende musikk. (Hobbypsykologene blant interludistene kan jo gjøre seg noen tanker om hvorfor.) Bela Bartok pleier å levere varene da. Her har […]
Les mer»Jeg er fint lite interessert i det engelske prinsebryllupet, men må innrømme at jeg har blitt inspirert til å presentere noen toner av Malcolm Arnold for Interludes lyttere.
Les mer»I går var det 100 år siden Birgit Nilsson ble født. Det må selvsagt markeres, og hva passer bedre enn dette utdraget fra Götterdämmerung fra Covent Garden i 1963? Dirigenten er Georg Solti, hvis noen skulle være i tvil.
Les mer»Johan Svendsen komponerte sin første symfoni mens han var elev av Mendelssohn i Leipzig, og den avfeies ofte som en relativt verdiløs studentøvelse. Jeg er ikke enig. Dette er aldeles strålende musikk, og absolutt verdig som 17. mai-Interlude. Oslo-filharmonien og Mariss Jansons feirer sammen med oss. Hurra!
Les mer»Johann Adolf Hasse ble født i Hamburg, men bodde mesteparten av sitt liv i Italia. Innimellom oppholdt han seg i andre europeiske land, og skrev dette verket i den perioden der han pendlet mellom Venezia og Dresden på 1740-tallet. Grunnstemningen er tysk, men denne musikken har en tydelig italiensk letthet ved seg.
Les mer»Den spanske fiolinisten Ana Alcaide, som har spesialisert seg på sefardisk folkemusikk, studerte en periode i Sverige. Der ble hun kjent med nøkkelharpen. Resultatet av den jødisk-orientalsk-svenske blandingen er vidunderlig, som dere hører.
Les mer»