Senere i år skal vi markere at det både er 150 år siden Zdenek Fibich ble født og 100 år siden han døde. Inntil videre nyter vi hans capriccio op. 2. Pianisten er Tomas Visek.
Les mer»Duetten i a-moll ble komponert i 1816, mens Franz Berwald var hoffmusiker i Stockholm. Først etter at han flyttet til Wien mange år senere, ble hans komposisjoner anerkjent som verdifulle. Jeg er imidlertid svak for halvglemt musikk, og gir dere herved David Bergström og Tobias Ringborgs innspilling.
Les mer»Kombinasjonen av Tsjaikovskijs musikk og Pusjkins lyrikk er noe av det deiligste som finnes av kunst. I anledning dikterens bursdag hører vi Sergej Lemesjev, Bolsjoj-orkestret og Boris Khaikin fremføre Lenskijs arie fra Eugen Onegin.
Les mer»Det blir riktig gammel musikk i aften. Quartetto di liuti da Milano spiler fem forskjellige 1500-tallsverk for oss, av (i kornologisk rekkefølge) Ludovico Grossi da Viadana, en anonym komponist, Adriano Banchieri, Francesco da Milano og Giovanni Giacomo Gastoldi.
Les mer»Månedens Martha er en komplisert duett med Iddo Bar-Shai: Debussys En blanc et noir.
Les mer»Schuberts lykkepille denne gangen er siste sats fra A-dur-sonaten, og deles ut av Radu Lupu.
Les mer»Jeg lærer meg å spille ukulele for tiden, men må innse at det vil ta lang tid før jeg blir like god som denne karen. Daniel Estrem spiller det som antakelig er hans eget arrangement av deler av Bachs fiolinsonate nr. 2.
Les mer»Vårt fantastiske Solistkor kompenserer for manglende turnévirksomhet ved å la oss ta del i et knippe vårsanger. Den sosiale distanseringen under opptaket får om mulig lyden til å bli enda jevnere. Her er Ludvig Lindemans mesterverk med tekst av Elias Blix.
Les mer»Anton Kontra var den ungarske snekkersønnen som ble en av Danmarks mest kjente musikere. Etter oppstanden i Budapest i 1956 kom han til Sverige og deretter Danmark, der han virket som konsertmester, kvartettleder og lærer. Hans ansikt var ofte uttrykksløst, men tonen er dyp, følsom – og sikker. Her er han solist med det københavnske […]
Les mer»Tittelrollen i Donizettis Lucia di Lammermoor synges best av Maria Callas eller Joan Sutherland, mener de fleste. Det mente også jeg, til jeg oppdaget Pretty Yendes tolkning. Der hvor de to første enten er mørkt, rått dramatiske eller polert funklende, har Yende den fjerne forvirringen som galskapsscenen krever samt den stemmekontrollen som komponisten må ha […]
Les mer»