I Tyskland er regjeringen, en koalisjon mellom CDU/CSU og SPD, blitt enig om å arbeide med EU for å lempe på unionens forbud mot nye biler med forbrennings­motor fra 2035.

I et brev til EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen skriver stats­minister Friedrich Merz at hybrider og biler som kan gå på «fornybart drivstoff» (e-fuel), må være tillatt også etter 2035, melder Handelsblatt.

Mens kristelig-demokratiske CDU/CSU lenge har presset på for å redde forbrennings­motoren, har sosialdemokratiske SPD lenge strittet imot på grunn av klimapolitikk, men med tiden har partiet kommet til at klimapolitikken må ta hensyn til industriarbeidsplasser.

Merz avviker ikke fra den klimapolitiske ortodoksien, men unnlater nå å tidfeste når «nullutslippssamfunnet» skal bli virkelighet.

Målet er større fleksibilitet og åpenhet for teknologi, sa forbundskansler Friedrich Merz (CDU) etter konsultasjoner med koalisjonsutvalget i Berlin. Klimamålene skal nås. «Men vi ønsker å nå dem med åpenhet for teknologi», sa Merz. «Vi ønsker å nå dem med en mobilitet som også bevarer arbeidsplassene i Europa og spesielt i den tyske bilindustrien.»

Når den tyske regjeringen nå går offisielt i forsvar for forbrenningsmotoren, skyldes det en stadig mer utbredt erkjennelse av at et forbud truer europeisk industri.

Etter press fra industrien og medlemslandene har EU-kommisjonen annonsert at den vil vurdere å revidere forordningen om forbud mot forbrenningsmotorer. Kommisjonen forventes å legge frem et forslag til dette 10. desember.

Spørsmålet er om dette kan starte en prosess der også rene bensin- eller dieselbiler fremdeles vil kunne selges fra 2035. Når Tyskland har fått demningen til å briste, kan det tenkes at andre land vil ta mot til seg og gå lenger.

EU-parlamentet og EU-landene kan fortsatt gjøre endringer i forslaget. Til slutt må et tilstrekkelig flertall i begge institusjoner godkjenne forslaget.

Den tyske regjeringen er fremdeles offisielt jomfrunalsk hva CO2 angår, og hos miljøvernministeren består nullvisjonen for 2035:

Konkret ønsker koalisjonen at teknologier som plug-in-hybridbiler og elbiler med såkalte rekkeviddeforlengere skal kunne registreres også etter 2035. Miljøminister Carsten Schneider (SPD) sa: «Til gjengjeld skal de ekstra utslippene kompenseres, for eksempel gjennom bruk av grønt stål i bilproduksjonen eller fornybare drivstoff. Totalt sett forblir klimapåvirkningen av den gjeldende forskriften dermed uendret.» Tyskland bidrar med en pragmatisk holdning til den europeiske debatten. «Klimapåvirkningen forblir den samme, men industrien får større fleksibilitet på veien mot målet om nullutslipp for nye biler i 2035.»

Om «grønt stål» eller «fornybare drivstoff» vil være konkurransedyktige i 2035, er imidlertid høyst tvilsomt.

Mer sannsynlig er det at den tyske regjeringen spiller teater for ikke å vekke mistanke om at dette kun er et første skritt på en noe lengre vei for tilbakerulling av «det grønne skiftet».

CSU-leder Markus Söder roser SPD for å ha inntatt en mer fleksibel holdning, og fastslår at det har lønt seg å være standhaftig.

Også talspersoner for bilindustrien og fagforeninger er fornøyd, mens miljøorganisasjoner er kritiske, skriver Handelsblatt.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.