I Kunstnerforbundets over­lys­sal har kunstneren Anders Sletvold Moe plassert et utvalg delvis bemalte objekter. De er firkantet i formen, har ulik høyde, mens dekoren i signal­farger følger den samme vertikale formen som er tilmålt hver enkelt pilar. Tittelen på denne installa­sjonen er «Parkert Søyle», en tittel som umiddel­bart er lite treffende for de utstilte objektene. Visuelt sett er det her lite som peker i retning av søyle eller parkering.

Det er sju slike skulpturer plassert på gulvet, som ifølge utstillingens forord symboliserer visuelle markører i et byrom. I dette tilfelle søyler i et parkerings­hus. Kunstnerens ambisjon har vært å forvandle den hverdagslige betong­støtten i et parkerings­rom til et kunstobjekt. Hvorvidt denne forvandlingen har vært vellykket, kan man ikke avgjøre ut fra de utstilte objektene. De er rensket for alle referanser til betong­støtter i parkeringshus.

Så hvilke muligheter har vi til å vurdere den kunstneriske trans­forma­sjon­en i seg selv, og om de utstilte objektene har estetiske kvaliteter? Den kunstneriske trans­forma­sjon­en kan vi ikke observere i utstillingen. Den finner vi bare i et teoretisk/spekulativt forord som er tuftet på konseptuelle strategier og abstrakt tenkning. Det er bare på et slikt konseptuelt nivå kunstneren kan trekke forbindelses­linjer mellom utstilte objekter og bære­søyler i et parkeringshus.

Hvis vi kutter ut alt det konseptuelle pratet i forordet og betrakter de utstilte objektene ut fra deres visuelle egenart i Over­lys­salen, så fremstår de mer som uttrykk for 60-tallets pop-kunst. Riktignok er det ingenting ved disse skulpturene som peker i retning av hverdags­objekter, hvilket ville ha vært tidsriktig som popkunst. Hverdags­dimensjonen finner vi bare i forordet, som en konseptuell grille. De utstilte skulpturene lever sitt eget liv som selvstendige objekter i form og farge.

Kunstnerens ambisjon om å forvandle hverdags­objekter til kunstverk ender dermed opp i et kunstnerisk sprik mellom utstilte objekter og konseptuelle referanser. De sju utstilte skulpturene har ingen synlige referanser til betong­støtter eller et parkerings­hus. Både formen og fargebruken følger et formalistisk skjema, som lever sitt eget estetiske liv uavhengig av virkelighets­referanser og konseptuelle teorier. Det er denne uavhengig­heten som gjør dem visuelt interessante og åpner for estetisk vurdering. Den konseptuelle over­styringen bidrar derimot ikke med noe av kunstnerisk verdi.

«Parkert Søyle» av Anders Sletvold Moe. Foto: Thomas Tveter.

Kunstnerforbundets overlyssal:
Anders Slettevold Moe: Skulptur/installasjon
Varer fra 16/10 til 16/11, 2025

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp e-boken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også