I de siste årene har EU gjort alt for å ødelegge bilindustrien og industrien i sin alminnelighet, sier Emanuele Orsini, leder for det italienske industri­forbundet Conf­industria, som har 150.000 medlems­bedrifter med totalt mer enn fem millioner ansatte.

Brannfakkelen fra industritoppen kom under et offentlig debattmøte i Reggio Emilia i Nord-Italia fredag, og er knapt gjengitt i de toneangivende mediene, men er rapportert av det italienske nyhetsbyrået askanews, som ble grunnlagt i 2014.

Den forrige von der Leyen-kommisjonen førte en katastrofal politikk, mener Orsini, som synes å se tegn til at den nåværende ønsker en delvis korreksjon av kursen, men at den ennå ikke har gått tilbake på forbudet mot nye biler med forbrenningsmotor fra 2035 eller innfridd andre krav fra industrien i Europa.

Confindustria-sjefen frykter at avindustrialiseringen langt fra er over:

«Vi har gjort alt for å ødelegge vårt fremste produkt, som er bilindustrien. Vi gjorde det i Europa», fortsatte Orsini. Og «når det gjelder skotøy, lærvarer og legemidler, gjør vi alt for å drive selskapene våre ut av Europa. Så også her må vi tenke oss grundig om, for sannheten er at når reguleringer utformes i Europa, tenker vi ikke på hvilken virkning de har».

«Når det gjelder bilindustrien, må vi fortelle hverandre sannheten. Vi har gjort alt» for å ødelegge den. Nå sier vi at vi ønsker å beholde den. Men ordet teknologisk nøytralitet eller teknologisk frihet til å beholde finnes ikke i dag. I stedet er det argumenter der de sier at jeg pålegger den og den typen produkt. Men vi har litium (til å lage batterier, red.), vi kjøper det. Jeg er en overbevist pro-europeer, men jeg vil absolutt ikke ha dette Europa, som skaper usikkerhet og ikke kan bestemme seg», avsluttet lederen for Confindustria.

Italias statsminister Giorgia Meloni har ved flere anledninger gitt klart uttrykk for at hun er helt enig med Orsini.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.