«Jeg lover europeerne at det blir slutt på forbudet mot forbrenningsmotoren», sier Manfred Weber, leder for Det europeiske folkepartiet (EPP), som er den største partigruppen i EU-parlamentet, til Die Welt
Tyskeren Weber er landsmann og partifelle i CDU med EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen, som innførte EU-forbudet mot salg av nye biler med bensin- og dieselmotorer fra 2035 under sitt første mandat.
Uttalelsen hans er således en krigserklæring mot forbudet, men Weber har vinden i ryggen.
«Vi har kjempet for dette her i Brussel i lang tid – og til høsten skal vi levere.» Ifølge Weber bør innbyggerne selv bestemme hvilken bil de kjøper. «Politikken skal ikke diktere dette.»
Til høsten skal forbudet reforhandles, noe som opprinnelig var planlagt til 2026, men EU-kommisjonen har gitt etter for krav om fremskyndelse.
Både i bilbransjen og blant politikere merker man et stemningsskifte:
Etter mange års strid kan EUs forbud mot biler med forbrenningsmotor bli opphevet. Stadig flere politikere går inn for dette – og bransjen er allerede i gang med å utvikle konkrete planer.
Kravet om «nullutslippsbiler» fra 2035 har vært en viktig symbolsak for EU-kommisjonen, som har gått svært høyt på banen i klimapolitikken med sin «Green Deal» og ambisiøse utslippskrav.
Men motstanden blir stadig tydeligere:
«De ideologiske feilene fra forrige valgperiode må rettes opp», sier Weber. «Og jeg appellerer til sosialdemokratene om å støtte dette.» Dette kan muligens bremse høyrepopulistenes fremmarsj. «Det er valg i Frankrike og Polen i 2027,» sa Weber. «Det er viktig at vi sikrer arbeidsplassene i bilindustrien og får arbeiderne med oss.»
Stadig færre tror at forbudet blir noe av:
Alle som snakket med ledere på IAA-messen i München og politikere i Brussel denne uken, hørte ofte det samme kravet: Forordning 2023/851 må oppheves. Aldri siden den trådte i kraft for mer enn to år siden, har forbrenningsmotorens redning virket så nær som nå.
Bilbransjen er sikrere i sin sak etter den internasjonale bilutstillingen:
«Det er urealistisk å forvente at det bare vil bli registrert rene elbiler i 2035», advarte VW-sjef Oliver Blume. «Høyteknologiske forbrenningsmotorer bør fortsatt være en del av veien videre», sa Mercedes-sjef Ola Källenius. BMW-sjef Oliver Zipse hadde allerede før messen beskrevet slutten på forbrenningsmotoren som en «katastrofe».
Bransjen har ingen mangel på argumenter:
Bilprodusentene står overfor flere store problemer: dyr strøm, nye tariffer, for mye byråkrati, for få ladestasjoner og, når det gjelder batterier, en nesten fullstendig avhengighet av råmaterialer fra Kina.
I tillegg pågår det et ras av arbeidsplasser som gir mange lyst til å dra i nødbremsen.
Spørsmålet er hvordan Ursula von der Leyen kan gjøre en verdig retrett etter å ha lagt prestisje i forbudet. Men det politiske spillet i Brussel kan fort komme i andre rekke hvis store medlemsland først bestemmer seg for å sette hardt mot hardt.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

