Det sosiale miljøet i norske skoler blir stadig dårligere. Trakassering, mobbing, hets og mistrivsel øker, mens elevene gjør mindre lekser og gruer seg til å gå på skolen. Dette melder Utdanningsnytt.
Ferske tall fra Ungdata-undersøkelsen tegner et dystert bilde av utviklingen for norsk skoleungdom. Over tid peker så godt som samtlige piler i feil retning. Elever på ungdomsskolen og videregående oppgir at de skulker mer, kjeder seg mer, flere gruer seg til å gå på skolen, de trives dårligere og bruker mindre tid på lekser.
Forskjellene er ikke store fra ett år til det neste, men over de siste ti årene er det store negative utslag for flere av kategoriene.
«Jeg er ikke overrasket. Jeg har vært lærer siden 2010, og de siste årene synes jeg det har vært en drastisk endring blant elevene», sier Lisa Eidesen, lærer ved Kvaløysletta ungdomsskole i Tromsø.
Hun peker på mer problematferd, dårligere konsentrasjon og flere forstyrrelser i skoletiden.
«Det er åpenbart at det har med bruken av smarttelefoner og sosiale medier å gjøre. Jeg synes det nesten er idiotisk å skulle forske mer på det, for det er ikke lenger noe å lure på. Nå trengs det tydelige tiltak for å gjøre noe med det», uttaler hun.
Drapstrusler, kvelertak og vold fortsetter å øke i norske skoler
Varsler fra lærere vitner om overveldende voldsnivå i Oslo-skolen
Eidesen mener negativ atferd blant elever har økt markant de siste årene. «Det er mer støy, mye mer hærverk og flere elever som lærere ikke klarer å hanskes med alene i et klasserom».
Hun opplever at flere ungdommer er mer i opposisjon.
«På vår skole ser vi nå tilfeller av hærverk nesten ukentlig, og det opplevde vi aldri for noen år tilbake».
Hun forteller også om virale TikTok-videoer som har påvirket elever til dårlig atferd og mobbing, uten at ungdommene nødvendigvis forstår konsekvensene av å hoppe på slike ting.
«Det er grunn til å ta disse tallene på alvor, når man ser at trivselen går ned og flere opplever kjedsomhet», sier Anders Bakken til Utdanningsnytt.
Han er forsker ved Velferdsforskningsinstituttet Nova og leder Ungdata-undersøkelsen.
Bakken forteller at stadig flere ungdommer har fått et negativt forhold til skolen, selv om de fleste fremdeles trives godt.

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»! Du kan også kjøpe den som e-bok.

