Tysklands statsminister Friedrich Merz har mandag kveld avvist EU-kommisjonens planer om å fremskynde unionens forbud mot biler med forbrenningsmotor fra 2035 til 2030 for firmabiler og leiebiler.
Forslaget ignorerer fullstendig hvilke felles behov vi har i Europa for øyeblikket, sier den tyske statsministeren ifølge Die Welt.
I likhet med Giorgia Meloni vil heller ikke Merz binde bilbransjen til kun å produsere elbiler, og han benytter også et vokabular som ligner den italienske statsministerens:
«Dette er ikke det rette forslaget. I stedet ønsker vi å forbli teknologi-åpne.»
Merz representerer et parti som ønsker det som nå tilsynelatende er en uunngåelig omkamp om hele EU-forbudet fra 2035, da salg av nye bensin- og dieselbiler blir forbudt, med mindre unionen ombestemmer seg.
CDU/CSU hadde under valgkampen tatt til orde mot et forbud mot forbrenningsmotorer i EU. Merz trakk frem denne saken som et eksempel på hvordan EU er blitt kritisert. «Vi har også slått fast hva vi forventer av Europa i koalisjonsavtalen», understreket han, med henvisning til koalisjonspartneren SPD.
Merz minner om bilindustriens betydning for Europa:
Merz påpekte at han tidligere hadde diskutert bilindustriens fremtid på et møte med store tyske selskaper. «Bilindustrien er en av kjerneindustriene på det europeiske kontinentet, og vi må ikke tillate at den ødelegges ved å begrense den til teknologier som vi ikke engang vet om alle vil være salgbare innen denne bestemte datoen», sa han om elektromobilitet. «Vi er derfor imot slike spesifikasjoner.» Forbrukerne skal selv bestemme hvilke biler de vil kjøre. «Nå blir det en intensiv diskusjon.»
Han unnlater heller ikke å minne om hvem som bidrar mest økonomisk til unionen:
«De som betaler en fjerdedel av EUs budsjett, bør etter min mening også ha et ord med i laget når det gjelder den endelige utformingen av de strategiske perspektivene for EU i årene som kommer.»
Det er altså en noe tøffere tone mot Brussel fra Tysklands statsminister, som i praksis taler EU-kommisjonen midt imot.

