EU har vedtatt et forbud mot nye biler med forbrenningsmotor fra 2035 som har møtt betydelig politisk motbør fra medlemsland som også er store bilprodusenter.
EU-kommisjonen har gått tilbake på noen punkter i sin såkalte Green Deal, men har hele tiden stått hardt på forbudet fra 2035. Nå ser det sågar ut til at kommisjonen ønsker å skjerpe det.
Informerte kilder i EU-systemet forteller nemlig til Bild at kommisjonen synes forbudet bør fremskyndes til 2030 for firmabiler og leiebiler, og planlegger deretter.
En slik fremskynding vil berøre store deler av nybilsalget i unionen.
EU-kommisjonens planer vekker bekymring i leiebilbransjen, skriver Die Welt. Ifølge utleieselskapet Sixt ville et forbud fra 2030 bety et mye mindre utleiemarked, opplyser den tyske avisen.
Administrerende direktør Nico Gabriel i bilutleiefirmaet Sixt beskriver det planlagte forbudet mot forbrenningsmotorer som virkelighetsfjernt. «Ferierende vil knapt bruke leiebiler lenger, og forbrukere vil praktisk talt ikke lenger kunne lease biler.» Det er rett og slett mangel på ladepunkter i hele EU. Resultatet er at leiebilene sannsynligvis vil bli dyrere, ifølge Bild.
Planene faller heller ikke i god jord i Tyskland:
EU-parlamentariker Markus Ferber (CSU) appellerte til kommisjonspresident Ursula von der Leyen om å skrinlegge planen. Hvis forordningen blir gjennomført, vil elbiler kun bli kjøpt inn for å oppfylle kvoter, skrev Ferber i et brev til von der Leyen som Bild har fått tilgang til.
Men kommisjonen ønsker å presse det igjennom raskt:
Ifølge Bild ønsker EU-kommisjonen å presentere den nye forordningen på sensommeren og få den igjennom parlamentet. Deretter må EU-rådet og EU-parlamentet gi sin godkjenning. EU har bekreftet at det arbeides med en ny forordning. En talsperson kommenterte ikke detaljene.
I mellomtiden presser flere konservative politikere i Europa på for en omkamp om hele forbudet mot forbrenningsmotorer, som mange mener vil være alvorlig selvskading for europeisk industri.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

