Sommerens utstilling i Kunstnernes Hus bør man styre unna. Er man opptatt av kunstnerisk kvalitet og malerisk profesjonalitet er Steinar Haga Kristensens gigantiske mønstring av et sinnsforvirret hjernespinn, lite givende. Her er det kunstneriske tankelivet mer styrende for produksjonen av bilder enn de maleriske og visuelle kvaliteter. Både i formgiving og koloristisk fordeling følger kunstneren en konseptuell strategi som insisterer på at han er av den moteriktige sorten. For å få litt fart på hjernevingene til mine lesere skal jeg introdusere utstillingens tittel: «Parasosialtvekkelsesapparat».

Her er det behov for et nettsøk. På mange nettsteder blir «parasosialt fokus» beskrevet som når den sosiale empatien i stigende grad retter seg mot berømte kjendiser i medieverdenen. Det er en empatisk enveiskjøring uten sosial kommunikasjon og likevekt. For publikum er denne parasosiale empatien en usunn investering, sjelen tappes for empatisk dialog og sosial frihet. men er et nødvendig vilkår for kjendisenes berømmelse og lukrative levevis.

Utstilling: «Parasosialtvekkelsesapparat», 9. mai til 3. august, 2025, Kunstnernes hus. Foto: Øystein Thorvaldsen

Annet ledd i Steinar Haga Kristensens utstillingstittel «vekkelsesapparat», er en hjemmestrikket metode for å bryte med denne parasosiale snyltevirksomheten. Det er også en strategi for å hindre at kunsten og kunstneren havner i den type emosjonelle tvangsrelasjoner. På hvilken måte kunstverket kan gi publikum en slik parasosial oppvekker blir ikke klart i utstillingskatalogens innviklede forklaringer. I århundrer har jo kunsten og kunstnerne blitt beundret og tilbedt for sine makeløse verker.

På en måte har denne beundringen og tilbedelsen vært retningsgivende for dagens parasosiale kjendisdyrking. Det må være et paradoks for kunstner Steinar Haga Kristensen og hans katalogforfatter Stian Gabrielsen. Begge bekrefter det de motarbeider. Eksempelvis er Gabrielsen ikke bare kunstkritiker, han er også leder for det nasjonale nettstedet Kunstkritikk, og dermed i en fremskutt posisjon som kan sakralisere og smøre et håndplukket kunstnerskap. Når en faglig patent kritiker som Gabrielsen utnytter sitt lederskap i favør av en kunstner og hans aktuelle utstilling, så fremtrer det ikke som noen parasosial vekkelse. I logikken heter det at man er selvrefererende inkonsistent.

Utstilling: «Parasosialtvekkelsesapparat», 9. mai til 3. august, 2025, Kunstnernes hus. Foto: Øystein Thorvaldsen

Så langt er ikke Steinar Haga Kristensens utstilling omtalt. I flere henseender er det en merkelig mønstring. Begge de to overlyssalene er stappfulle av store og små malerier. Et overraskende innslag er at i hver sal har kunstneren reist en bemalt vegg, men det mest overraskende er at takene i begge salene er dekket med malerier. På den måten oppstår det en arkitektonisk romstruktur som mer minner om kirkerom enn utstillingssaler.

Med tanke på utstillingstittelen «Parasosialtvekkelsesapparat», og særlig annet ledd om vekkelse, peker utstillingsprosjektet i retning av en religiøs problematikk der frigjøring og frelse fra den parasosiale kjendistvangen står i fokus. Kunstnerens ambisjon er tydeligvis å trekke interiørarkitekturen i retning av et kristent kultrom i likhet med «Det sixtinske kapell» i Vatikanet. Ikke akkurat et typisk «vekkelsesapparat», som skal frigjøre folk fra den parasosiale trostvangen, snarere et rom for indre fordypelse i malerisk skjønnhet og teologisk mening.

Utstilling: «Parasosialtvekkelsesapparat», 9. mai til 3. august, 2025, Kunstnernes hus. Foto: Øystein Thorvaldsen

Dette med malerisk skjønnhet ser vi ikke så mye til i Haga Kristensens utstilling. Han er rett og slett en dårlig billedkunstner som hverken kan formgi en kropp, gi den en koloristisk fylde, eller plassere den i et meningsfullt billedrom. Her skorter det på kunstnerisk talent i alle fagets kunnskapstrinn. Denne utstillingen er så preget av stormannsgalskap og mangel på kunstnerisk selvinnsikt at en institusjon som Kunstnernes hus burde ha henvist den til skraphaugen. På den annen side har kunstneren mye energi, men hva hjelper det når den kreative innsatsen ikke er testet i et vekkelsesapparat.

Kunstnernes hus:
Steinar Haga Kristensen, Maleriinstallasjon
Varer fra 9/05 til 3/8, 2025

 


Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.

Kjøp Paul Grøtvedts bok! Kjøp e-boken her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også