Partiet Fred og Rettferdighet, FOR, har tapetsert Oslos trikker og busser med et bilde av frontfigur Glenn Diesen og et budskap om at regjeringen kaster bort 85 milliarder på støtte til krigen i Ukraina. Høyres Mathilde Tybring-Gjedde og Venstres Hallstein Bjercke steiler.
De reagerer både på budskapet og selve det faktum at et nystartet parti har råd til en storstilt reklamekampanje som treffer Oslo-borgere midt i fleisen.
Begge er ihuga tilhengere av Ukraina. For dem er det som et slag i ansiktet. 8600 plakater skal henge frem til 26. mai.
De to politikerne blir provosert. Over budskapet og vegg-til-vegg-kampanjen. Hvordan kan et lite parti ha ressurser til noe slikt?
Det vil ikke partileder Marielle Leraand svare VG på.

Farvene og symbolene til Fred og Rettferdighet minner sterkt om det vi er vant til fra venstresosialistiske partier. Her fra en demo på Youngstorget. Palestina og Ukraina er hovedsaker. De tror også på global oppvarming.
Sjokkmøtet med den politiske reklamen gir tilhengerne av Ukraina følelsen av russisk påvirkning.
Denne kampanjen kan utløse noen av de samme anklagene og mistankene som vi har sett i bl.a. Romania og Tyskland.
Spørsmålet er legitimt: Hvem har råd til en slik kampanje? Her snakker vi om et nystartet parti.
Budskapet faller i smak i Moskva, det er det ingen tvil om.
Det vil bli brukt for hva det er verdt. Kanskje FOR hadde stått seg på å spille med åpne kort. Det ville kunnet ta noe av brodden av spekulasjoner.
Politisk reklame er nå lov. Ruter nekter å opplyse hvem det er som betaler for kampanjen.