Innenriks


Foto: stortinget.no

 

Mathilde Tybring-Gjedde (H) vil ha hjemmebesøk og fadderordninger for foreldre som sliter med å forstå det norske skolesystemet.

– Lærere bør gå på hjemmebesøk til foreldre som ikke møter på skolens foreldremøter. Formålet er å skape tillit mellom skole og hjem, sier Tybring-Gjedde, som er medlem av Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, til Aftenposten.

Tybring-Gjedde sier til avisen at hun ser for seg at besøkene kan skje i samarbeid med for eksempel minoritetsrådgivere, og foreslår også en fadderordning.

– Mye bør nok gjøres i regi av skolen som vet hvor skoen trykker. Men det kan også hende at ressurssterke foreldre med minoritetsbakgrunn kan bli faddere.

Stortingsrepresentanten mener flere skoler bør la seg inspirere av Jordal i Oslo, som har innført egne foreldremøter på somali.

(©NTB)

 

Kjøp «Den ulykkelige identiteten» av Alain Finkielkraut fra Document Forlag her.