
Biler står parkert på havnen i Yokohama i Japan i påvente av eksport. Foto: Kyodo News via AP / NTB.
Strategiske diskusjoner i EU-kommisjonen om bilindustrien åpner nå for at forbrenningsmotoren kan ha en fremtid også etter 2035 ved at hybridbiler kan forbli lovlige å selge.
Det viser et internt dokument fra diskusjonene som Der Spiegel har fått innsyn i.
EU har allerede vedtatt at det ikke skal være lov å selge biler med bensin- eller dieselmotorer fra 2035, fordi unionen krever at det fra da av ikke skal være CO2-utslipp fra biler.
Beslutningen er kommet under økende press, spesielt med det stagnerende salget av elbiler i Europa den senere tiden.
Det europeiske folkepartiet (EPP), sammenslutningen av nominelt konservative partier som utgjør den største gruppen i EU-parlamentet, har en tid gått inn for at plug-in-hybrider, som har forbrenningsmotor, må forbli lovlige i salg også etter 2035.
EPP-gruppens klimapolitiske fikenblad er at forbrenningsmotorens videre eksistens kan rettferdiggjøres fordi det er mulig å lage såkalt e-fuel, et syntetisk drivstoff som produseres på en måte som gjør at netto CO2-utslipp er null, og at «teknologinøytralitet» derfor er viktig.
Og nå ser det altså ut til at EU-kommisjonen er i ferd med å komme til den samme konklusjonen.
Siden produksjonen av e-fuel er kostbart, tror de færreste at denne drivstofftypen har noen større fremtid, men de nye signalene fra kommisjonen viser uansett at det planlagte forbudet mot forbrenningsmotoren er på vikende front, og kanskje bare er et første skritt på en politisk vei som ender med at fossilt drivstoff ikke fases ut.
Der Spiegel presenterer sin avsløring som en dårlig nyhet: Det er bil-lobbyen som får det som den vil, skriver det tyske nyhetsmagasinet.
Kommisjonen, som er opptatt av «konkurransekraft», ser imidlertid med uro på Europas økonomi, og virker rede til å uthule det «grønne skiftet», selv om den holder en fasade der man fremdeles bekjenner seg til det langsiktige målet om netto nullutslipp av klimagasser.
Også bilbransjen holder denne fasaden: Veien til «avkarbonisering» må være markedsdrevet og ikke sanksjonsdrevet, sier en talsmann for Mercedes til Der Spiegel.
Kjøp «Et varslet energisjokk»!
Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.

