Etter at det ble kjent at Tine brukte metanhemmere i fôret til sine melkekyr, ble det på sosiale medier oppfordret til boikott av Tine melk.

Men dette har ikke gitt noen merkbar svikt i salget, ifølge flere aktører i markedet. Heller ikke det at Rørosmelk selger som aldri før, tillegges metanhemmer-saken.

– Når det gjelder salgsutvikling på melk, som på de aller fleste andre varegrupper, er det først og fremst aktiviteter og kampanjemekanismer som påvirker salget. Meny har kjørt 3 for 2 på melk fra Rørosmeieriet, og det ser vi gir en positiv utvikling på salget, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen til Nationen.

Hun sier også at de ikke har merket noe til debatten rundt metanhemmere.

Coop har melk fra Rørosmeieriet i sin økologiske Änglamark-serie, og den vokste noe mot slutten av fjoråret.

– Utviklingen i markedet for søtmelk i desember i år, sammenlignet med i fjor, viser for Coops del at Rørosmeieriet fortsetter sin langvarige og flotte vekst, først og fremst drevet at Extras svært sterke utvikling, sier Knut Lutnæs, seniorrådgiver for kommunikasjon i Coop.

Heller ikke blant Coops kunder har det vært mange henvendelser om metanhemmere, og de ser ingen store endringer i salget av melk fra Tine.

– Vi har kun mottatt et par henvendelser ang. metanhemmere og opplever ikke dette som en omfattende debatt, avslutter Lutnæs.

 

Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.