Det har vært uro i flere motormiljøer etter at en blanding med 10 prosent etanol i blyfri 95 (E-10) våren 2023 ble den vanligste bensinblandingen på alle bensinstasjoner.
Flere forteller om bensinslanger som sprekker og pakninger som ryker. Det er frykt for at båter og veteranbiler i vinteropplag vil bli årsak til mange branner og motorhavari, skriver Nettavisen.
Medeier og mekaniker Anders Svindland på Flekkefjord båt og motor AS har erfaring både med vanlige bilmotorer, dragracebiler og flere år som båtmotormekaniker i Lyngdal og Flekkefjord.
Han er ikke i tvil.
– Blandingen gjør at forgassere og dyser «suger til seg vann». Vi har ekstra mye rengjøring av motorer på grunn av dette for tiden. Det er skremmende å se hvordan det ser ut i motorene, fastslår Svindland.
Han mener den nye bensinblandingen skaper et stort problem.
– Det er ikke bra! Jeg har hatt inne flere båtmotorer med tykt grønt belegg i forgasseren og pakninger som har sviktet. Når man er på båttur vil man jo at båten skal gå jevnt og fint og ikke stoppe. Bensinblandingen gir ujevn gange og i verste fall stopper motoren helt. Problemet gjelder forøvrig også veteranbiler, motorsykler, mopeder og gressklippere. Problemene forsterkes dersom motoren står ubrukt i en periode. Da kondenserer drivstoffet og det blir mer vann i tanken enn det blir med 98-oktan drivstoff. Konserveringsstoff på tanken hjelper litt, men det løser ikke de nye problemene som 95 (E10) bensin skaper, sier Svindland.
Svindland legger ikke skjul på at han lurer på hva den egentlige klima- og miljøgevinsten er.
– Jeg mener politikerne bør ta en ny vurdering av dette. Bare her hos oss har det blitt kassert over 1000 liter med bensin. Det er jo ikke akkurat miljøvennlig. Vi kan ikke hive tusenvis av liter med bensin etter hver vinter, avslutter han.
Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.