Johann Heinrich Füssli (1741–1825).
Olje på lerret, mål ikke oppgitt, Kunstmuseum Basel.

Tysk titel: Ruhender Frauenakt und Klavierspielerin.

Johann Heinrich Füssli var født i Zürich, og ble ordinert prest i 1761. Samme år måtte han forlate Sveits, og slo seg omsider ned i England i 1765. Etter anbefaling av maleren Sir Joshua Reynolds (1723-1792) gjorde han en studiereise til Italia 1770-78.

Det er antatt at kunstneren i dette bildet har vært inspirert av en versjon av Tizians (1490–1576) Venus og organisten, muligens den vi finner i Gemäldegallerie Berlin (c.1550), som kan sees her.

Å være inspirert av, er i mange tilfeller ikke det samme som å kopiere. Füssli har i aller høyeste grad gjort sin egen vri, og fremstillingen av pianistinnen er mildt sagt mer enn en anelse problematisk. Det ser ikke ut som om hun har fingrene på klaviaturet, og notene er plasert på et utsøkt klønete vis. Stillingen virker noe anstrengt, i motsetning til den avslappede damen i forgrunnen. Det er antydet at bildet symboliserer kultur kontra natur.

Omtrent samtidig med at bildet ble malt, skrev Ludwig van Beethoven sin klaversonate nr.8 i c-moll, opus 13, utgitt 1799, nå kjent som Sonate Pathétique. Jevgenij Kissin spiller.

https://www.youtube.com/watch?v=iEyy7EfQfUQ

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også