Kunstbilde

William Hogarth (1697–1764)
Olje på lerret,70,5 x 90,8 cm, National Gallery, London

Den unge William kom i lære hos kobberstikker og gravør Ellis Gamble in Leicester Fields, og var selv etablert som grafiker og kobberstikker i 1720. Det virker som om han var selvlært som maler. Hans verker, spesielt hans satirisk-moraliserende kobberstikk (som lot seg reprodusere i stort antall) ble meget populære.

Malerisyklusen Marriage à-la-mode (også kjent som kobberstikk) på i alt seks bilder ble utført i årene 1743-45. For å si det enkelt, er hovedtemaet det uheldige i å inngå ekteskap primært i den hensikt å oppnå status eller penger. På National Gallerys nettsider finner vi nærmere omtaler av både dette bildet, og de andre i settet.

Richard Strauss‘ (1864-1949) opera Der Rosenkavalier til Hugo von Hoffmannsthals (1874-1929) libretto ble uroppført i 1911. I første akt, ved Die Feldmarschallins morgen-mottakelse finner vi en del interessante paralleller, som knapt kan være tilfeldige. Til venstre i Hogarths maleri har vi en fløytist og en syngende person – eksakt som hos Strauss, og det opptrer både en frisør og en advokat – og dessuten en liten pasje med afrikansk bakgrunn. Og en del av intrigen i Der Rosenkavalier er at den noe finansielt usikre baron Ochs von Lerchenau er ute etter å gifte seg med Sophie von Faninal, som har en (skal vi si) bedre økonomisk situasjon. Slik går det ikke – men i operaens aller siste scene antydes det at fremtiden for det unge par muligens vil bli problematisk.

Her hører vi Kiri Te Kanawa som Marschallin i scenen fra omtrent midten av første akt. Og som den italienske tenor som fremfører arien Di rigori armato il seno hører vi Luciano Pavarotti. Opptaket er fra Metropolitan Opera i New York (1982), dirigent er James Levine.

Les også

-
-
-
-
-