Sakset/Fra hofta

Bilderesultat for british army logo

 

”Be the best” har siden 1993 vært mottoet til den engelske hæren. Det lyder jo som et logisk ønske, for alternativet – det å være nest best – er enten den sikre død eller et liv som såret, i undertrykkelse osv. Men i en tid der terskelen for å føle seg krenket eller ikke inkludert nærmest er borte og frykten for å bli oppfattet elitistisk hos enkelte åpenbart er kvelende, selv for generaler, så kan man selvsagt ikke oppfordre noen til å være best selv når det står om livet.

Den britiske hærsjefen, general Sir Nick Carters forslag til nytt motto var ganske enkelt kun å sette ”Army” under det britiske flagget, fordi

Market research in May 2017 found that “Be the Best” did not resonate with many of our key audiences and was considered dated, elitist and non-inclusive.

Samtidig skulle også det historiske emblemet med krone, løve og to kryssende sverd skrapes fordi det kunne bli oppfattet ”ikke-inkluderende”. Hæren kunne saktens trenge et nytt «brand», ble det hevdet.

Bråket over dette eventyrlig politisk korrekte prosjektet lot selvsagt ikke vente på seg:

Colonel Richard Kemp, the former commander of UK troops in Afghanistan, said: ‘Credibility is secured by our abilities on the battlefield, our fighting spirit and our resources. And at a time when the defence budget is being squeezed, it is lunacy to squander money on a futile branding project.

“Be the Best” is popular because it encapsulates the desire for our troops to be better than their enemies.

It has never been about them looking down at anyone in society, so any suggestion it is elitist is nonsense. The Army needs to be the best and to know that it is.

Til slutt matte forsvarsminister Gavin Williamson gripe inn i 11. time, og stoppe hele prosjektet som etter planen skulle rulles ut i 2018.

Det er imidlertid et enormt tankekors at selv hardbarkede generaler, hvis eneste oppgave er å forsvare sin egen befolkning i tilfelle krig, henfaller til reinspikka føleri. Slike signaler styrker neppe forsvarsevnen, og virker neppe som inspirasjon til å yte sitt beste, endog ofre sitt liv, om så det gjelder. Som en annen kommentator skrev:

This is the Army of the snowflake generation. It can’t be «Be The Best» any more, now it has to be «Try your hardest, and if you don’t measure up, call your mum and dad down the barracks to complain to the sergeant major.»

General Carter får her, i motsetning til de ca 20 millioner kroner hans logo-baby har kostet, et råd helt gratis: Never change a winning team. Det er ikke all modernisering som bringer verden fremover.

 

Kilde:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-5209215/Army-ditch-Best-slogan-say-elitist.html

Kjøp Sir Roger Scrutons bok fra Document Forlag her!