Det har vært feiring i Bergen. Id al-adha er en av årets to store islamske arrangementer og ble iår feiret den 24. september. I 1979 var de 4-5 stykker. Iår anslo Sajjad Younas, som er en av arrangørene, antallet til å ligge rundt 2000. Det krevde store lokaler og valget falt på Grieghallen.

Dadler og sjokolade. Blå og oransje kjærlighet på pinne. Både barn og voksne er med når det kalles inn til Id al-adha.
Kvinnene har fått egen inngang til bønnen i Grieghallen, et av årets to store arrangementer for muslimer i Bergen.

Dette skriver Bergens Tidende med den største selvfølgelighet. Som om det var noe positivt! Kvinnene har fått egen inngang til bønnen i Grieghallen. Hvem i all verden var det som bestemte at det er akseptabelt med kjønnssegregering i Grieghallen?

Eller tenker man i sitt overtolerante sinn at det gjelder jo «disse andre» med en slik annen kultur, og det er viktig at vi godtar at de ønsker å ha det slik. Men hvorfor skal vi stille oss positive til islams påbud for muslimske kvinner, når vi aldri ville finne på å akseptere at norske kvinner hadde blitt bedt om å gå inn gjennom en egen dør?

ANNONSE

Dette er kvinnediskriminering. Hverken mer eller mindre. I Norge i 2015. I Grieghallen. Det spiller ingen rolle hvilke kvinner det er snakk om eller hvor i Norge det er. Saken er ganske enkelt at det dreier seg om kvinner – i Norge – som ikke får lov til å benytte samme inngang som menn. Vi må slutte å pakke det inn. Det er dette som faktisk skjer.

Grieghallen

Grieghallen – nå med egen inngang for kvinner. Dette er ikke et fremskritt.

Mamoud Sayyad (bildet) fra Oljeberget i Jerusalem husker godt den første gangen han deltok – i 1979.

– Jeg kunne telle deltakere på en hånd. Vi var fire eller fem stykker. Det var det samme året etter. Da var vi ikke i Grieghallen, nei, sier han og ler.
– Det blir bare flere og flere, sier Sajjad Younas, en av arrangørene i Bergen Moske. Han anslår dagens tall til 2000.

Ja, det blir stadig flere, og enda flere skal det bli ifølge UDI som starter nytt registreringsmottak i Råde nær Moss i forventningen om å motta 5000 i uken. I mellomtiden tilrettelegges det for aksept av parallellsamfunn. Mange små og store bestemmelser blir tatt lokalt for å vise hvor vennligsinnede og tolerante man er. Men det er et mønster som veves og utviklingen går så fort at man om ti år ikke vil skjønne hvordan man havnet i en situasjon hvor det vil bli ansett som høyst urimelig å ikke godta krav og pålegg etter islams regler.

Men vi kan vi identifisere problemet her og nå: Ved å tillate videreføring av et kvinnesyn som norske kvinner og menn aldri ville ha funnet seg i.

Bergens Tidende (betalingsmur)

ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629