Kort

Tyrkiske medier omtaler ikke de voldsomme protestene mot AKP-styret.

Landets ledende aviser og TV-kanaler har systematisk unnlatt å omtale protestene, som er de voldeligste på flere år.

– De sender TV-kjøkken i stedet for nyheter om protestene. Jeg måtte ringe min mor og fortelle hva som skjer. Hun hadde ikke fått med seg noen ting, sier den anonyme demonstranten til VG.

Einar Wigen, stipendiat ved Universitetet i Oslo med Tyrkia som spesialfelt, mener selvsensuren viser at de fleste medieselskapene er eid av statsministerens venner og støttespillere.

– De som ikke er det, har gjennom gjentatte rettssaker blitt truet til å holde tilbake kritisk stoff mot regjeringen. Så langt jeg kjenner til er det kun en liten TV-kanal, «Halk» som har gitt bred live-dekning av opptøyene. Kanalen ble i natt angrepet av politiet med tåregass, sier han.

Mangelen på tyrkisk mediedekning, gjør at det koker på sosiale medier, der bilder og informasjon fra opptøyene spres som ild i tørt gress.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10110627

NTB sendte ut en melding ikveld som sa at Tyrkia under Erodgan har gått i «verdikonservativ» retning.

 

– Nå truer myndighetene med å kutte Internett, GPS-signal og ta strømmen, sier en demonstrant på vei ut til nye opptøyer i hovedstaden Ankara til VG.

 

VGs utsendte Øivind Gustavsen er langt bedre