Nytt

Den indiske industrialisten Ronan Tata har en overraskelse i ermet; bilen som Indias masser skal ha råd til. «Tata» har premiere i slutten av året, den skal koste utrolige 13.000 kroner. Bilindustrien følger spent med. Det gjør også miljøvernere som frykter konsekvensene.

Hvis Indias masser skulle kjøre bil vil det raskt oppveie anstrengelsene for å redde miljøet. Suksess i India vil garantert smitte til andre utviklingsland.

Taking shape in a controversial Chinese-style ‘special economic zone’ on the outskirts of Kolkata, the ‘Indian Mini’ or the ‘People’s Car’ is the culmination of a long-standing dream for industrialist Tata, a concept he believes will offer the ‘miracle of personal transport’ to India’s masses and make his company a huge player on the international stage.

The domestic and global auto industry is keenly watching the development of this ultra-economy car, expected to be launched at the end of the year and sell at about 100,000 Indian rupees (£1,200), half the cost of the cheapest car available, the Suzuki Maruti 800.

At en slik bil ser dagens lys i India sier også noe om Indias stigende stjerne, hva gjelder innovasjon og produksjonsevne.

En bil er et symbol på suksess både for nasjonen og den enkelte eier. En uslåelig kombinasjon. Selv kommunistmyndighetene i Vest-Bengal, der fabrikken skal ligge i en egen økonomisk sone, er positiv. Miljøbevegelsen forstår det er som å slåss mot været.

‘Once people start using cars it will be hard to get them back and selling cars for bottom dollar and encouraging banks to offer finance plans is a recipe for disaster. Tata reckons he will sell a million of these things a year. This will be an environmental disaster. In New Delhi, public transport manages more than 60 per cent of demand. Our immediate policy should be to retain and protect this, so that users do not make the move to cars.»

There could be further bad environmental news. Ford Motor Company in India have plans to make a small car for India while Honda and Volkswagen are expected to follow suit. India’s environmental lobby seem resigned to defeat. They know Tata is unlikely to fail.

‘He knows he is on to an absolute winner,’ says Roychowdhury. ‘In the new India four wheels has emotional, not just practical, appeal. It is hard to get people to see beyond their immediate desires.’

Tata-konsernet er blant Indias største. De lager lastebiler, traktorer og busser, og Tata Steel kjøpte nylig den engelsk-nederlandske konkurrenten Corus Group for 12, 3 miliarder dollar og er verdens 4. største stålprodusent.

Slik sett er historien om Tata også historien om et nytt India i anmarsj. Inderne vil se sine drømmer bli virkelighet, slik vi har gjort, og bilen er det sterkeste symbolet på velstand.

World’s cheapest car sparks outrage