Kommentar

De kristne i Indonesia føler seg stadig mer truet. Radikale islamister begår grusomme forbrytelser for å piske opp motsetningene. Verst er det at myndighetene snur ryggen til.

Nyheten om de fire skolejentene som ble halshogd av svartkledte, maskerte menn på nøya Sulawesi for tre uker siden, gikk verden rundt. Men det har vært flere tilfeller, som peker mot en ny runde med åpen krig.

Den første, i 2001, ble utløst av et rykte om at en kristen hadde voldtatt en muslimsk jente. Den gang strømmet tusenvis av jihadister til øya, og ble mottatt av lokale myndigheter som helter. Flere tusen ble drept, og 60.000 familier jaget på flukt.

Myndighetene forsøker å bortforklare de siste halshoggingene ved å legge skylden på kriminelle.

But independent political analysts such as Sidney Jones, of the Brussels-based International Crisis Group, claimed that the killings could only have been carried out by local Islamic extremists linked to regional terrorism networks already blamed for bombings in Bali and Jakarta in recent months.

The beheadings and shootings were not the only attacks on Christians in the Poso region this year. A bomb in Poso’s largest Christian market killed 22 people and injured 70 last May. A second bombing last week critically injured a young mother who was among 11 Christian passengers in a van.

Indonesia er verdens største muslimske land. At det hersker anti-kristne og anti-hinduistiske strømninger lover ikke godt for nasjonal fred, og konflikt i Indonesia sender signaler til resten av verden.

In recent months, the country’s highest Islamic body issued a fatwa condemning liberal Islamic thought, and radical groups stepped up campaigns to prevent the country’s 20 million Christians from building churches, as well as announcing plans to stem the influx of Balinese Hindus to major cities such as Jakarta and Yogyakarta.

In Bekasi, West Java, people claiming to be members of the extremist Islam Defenders Front have prevented three churches from holding services since September, claiming that they did not have the required permits. Two weeks ago, 500 members of the churches held a service in the street but were confronted by a mob of 200 Muslim extremists. Only a heavy police presence prevented a battle between them. Both sides are now taking their dispute to the courts.

Professor Dien Syamsudin, chairman of Muhammadiyah, the second-largest Indonesian Muslim organisation, said: ‘Muslims have long been suspicious of Christian proselytisation because of the rapid growth in the number of Christians in the past few years. Christians have the same concerns about Muslims. This perception needs addressing or it could lead to national disintegration.’

Det er således både snakk om en mer konservativ retning på sentrumsislam, og en sterkere radikal fløy. Det gjør det vanskelig å bekjempe terroristene som sprengte bomber på Bali. De samme gruppene, Lashkar Jihad og Jemaah Islamiya, var aktive på Sulawesi.

When the first Laskar commandos arrived in Sulawesi in 2001 they were received by the provincial governor and the head of the local parliament, underscoring their support at the highest levels of government. From direct infusions of cash to fund the fighters to phone calls to local military commanders to prevent crackdowns, sympathisers have ensured that the Laskar Jihad can operate with impunity. Ask anyone in the government about their existence around Poso and you get a flat denial.

Benektelse ser ut til å være myndighetenes måte å løse problemene på. Man later som om de ikke er der. Representanten for International Crisis Group ble for en tid tilbake utvist fra Indonesia fordi hun visste og forsto for mye av terrortrusselen i landet.

Skulle det for alvor bryte ut nye forfølgelser av kristne, kan det tenkes at verden vil være mer engasjert enn i 2001. Det er et annet klima. Verden er mer oppmerksom på konflikter som skyldes etnisk/religiøs tilhørighet, spesielt hvis muslimer er den aggressive part. Muslimene er i så overveldende flertall i Indonesia at de ikke kan føle seg truet.

Den asiatiske varianten av islam har vært fremholdt som mer moderat og kompromissvillig. Hvis den tar en mer uforsonlig retning, er det et dårlig tegn for resten av verden.

Machete killings fuel Indonesia’s religious hatred

Jihadists are being blamed for beheading of two Christian schoolgirls, reports Dan McDougall