Flyselskapet SAS har vært i alvorlige økonomiske problemer lenge, og situasjonen ser ikke ut til å bli bedre. Internasjonal flytrafikk kollapset på kort tid da koronarestriksjonene ble innført våren 2020. Mange selskaper sliter fremdeles med ettervirkningene av dette. SAS hadde derimot problemer alt før dette hendte.
Tidlig i 2020 la SAS ut en reklamevideo der de fortalte skandinaver at deres kultur egentlig ikke eksisterer. Det blir normalt ikke ansett som smart å fornærme sine egne kunder. Thai Airways ville ikke ha fortalt sitt eget folk at thailandsk kultur ikke eksisterer. Det skandinaviske flyselskapet SAS gjorde derimot dette mot sin egen befolkning.
I 2022 fortsetter SAS å blø penger. Konsernsjef Anko van der Werff la nylig fram en ny plan for å redde selskapet fra store underskudd. Planen er å hente inn 9,5 milliarder svenske kroner og gjøre 20 milliarder kroner i gjeld til aksjer. Hans-Erik Jacobsen, analysesjef i Nordea, mener at SAS-sjefen sin redningsplan er urealistisk og umulig å gjennomføre. Han spår at aksjekursen vil falle ytterligere inntil SAS-aksjen blir tilnærmet verdiløs.
Den svenske statskanalen SVT antyder nå at et økonomisk sammenbrudd i flyselskapet kan bety at den kinesiske statseide banken CDB blir deleiere i SAS. Årsaken er såkalte tilbakeleieavtaler som SAS og mange andre flyselskaper har. Et selskap eid av den kinesiske regjeringen ble våren 2020 også deleier av flyselskapet Norwegian.
Den svenske regjeringen bør ikke la den kinesiske staten og dermed Kinas kommunistparti bli partner i SAS. Det mener sikkerhetsekspert og debattant Patrik Oksanen. – Man får mye data om flyreisende og reisemønster. Siden SAS er tett knyttet til den svenske staten betyr det at man kan kartlegge nøkkelpersoner – hvordan de reiser, hvor de reiser og når de reiser, sier han. Ifølge Oksanen vil kinesisk medeierskap innebære en stor sikkerhetsrisiko. – Sett fra den svenske statens perspektiv ville et kinesisk eierskap av SAS bety at svenske tjenestemenn ikke lenger kan reise med SAS, hevder Patrik Oksanen.
SAS sier til SVT at de ikke har noen kommentarer til leieavtalene.
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Bestill også:
Bestill den nye boken fra Document forlag: