Kategori: Kunstbilde

Tallinn (1845)

Ivan Konstantinovitsj Ajvazovskij (1817–1900) Olje på lerret, 59 x 81 cm, privatsamling, Monaco. Russisk titel: Вид Ревеля – Vid Rjevelja. Tallinn, inntil 1918 kjent som Reval, er i dag det selvstendige Estlands hovedstad. Byen – og det øvrige Estland har tidligere vært under blant annet dansk, svensk og russisk/sovjetisk herredømme. Dette bildet har en ganske […]

Les mer»

Den niende bølgen (1850)

Ivan Konstantinovitsj Ajvazovskij (1817-1900) Olje på lerret, 221 x 332 cm, Det russiske muséet, St. Petersburg Russisk titel: Девятый вал – Devjatyj bal. Ajvazovskij skal ha malt over seks tusen bilder, minst halvparten av dem marinemotiver. Det er ikke så merkelig, ettersom han i 1844 ble utnevnt til offisiell maler for den russiske marinen. Den […]

Les mer»

Vinter i Ukraina (1874)

Ivan Konstantinovitsj Ajvazovskij (1817–1900) Blyant og svartkritt på tonet papir montert på kartong, 22,5 x 35 cm, (privateie?). Ivan Ajvazovskij, født som Hovhannes Aivazian i en armensk familie bosatt i Feodosija på Krim, fikk sin utdannele ved akademiet i St. Petersburg. Deretter fulgte et opphold i Italia tidlig på 1840-tallet. Han vendte snart tilbake til […]

Les mer»

Korsfestelsesaltertavlen (1440)

Rogier van der Weyden (c.1400-1464) Olje på tre, 96 x 140 cm, Kunsthistorisches Museum, Wien. Midtpanelet ser ut til å være basert på evangeliet etter Johannes 19, 25-27 (DNB 1930): Men ved Jesu kors stod hans mor og hans mors søster, Maria, Klopas’ hustru, og Maria Magdalena. Da nu Jesus så sin mor, og ved […]

Les mer»

Unge jødinner i Eišiškės, før september 1941

Ukjent fotograf, sølvgelatinkopi i Yaffa Eliach Collection, United States Holocaust Memorial Museum, Washington DC I følge det opplyste skal bildet være tatt en gang før den 21. september 1941 i Eišiškės, som tidligere lå i distriktet Nowogrodek i Polen, men i 1939 ble overført til Litauen. Dette skulle bety at distriktet, som en del av […]

Les mer»

Midnatt (1914)

Harald Oskar Sohlberg (1869-1935). Etsning og akvatint på papir, 46,6 x 64 cm, Nasjonalmuseet, Oslo. Motivet her ser ut til å være Den gamle Kapteinsgaard i Kjerringvik i Vestfold, der kunstneren en tid var bosatt. Et maleri fra 1909 med det samme motiv har satt en foreløpig prisrekord for Sohlbergs bilder. Vi har omtalt det […]

Les mer»

Våraften, Akershus festning (1913)

Harald Oskar Sohlberg (1869-1935) Olje på lerret, 82 x 114,5 cm, Oslo kommunes kunstsamlinger, utlånt til Norske Selskab, Akersgaten 18, Oslo. Harald Sohlberg fant mange motiver, både for grafikk og for maleri i utsikten over Oslofjorden fra Akershus festning. I bakgrunnen kan vi dra kjensel på slottet Oscarshall på Bygdøy/Ladegaardsøen, bygget i årene 1847–52.

Les mer»

Fra Sagene (1911)

Harald Oskar Sohlberg (1869-1935) Olje på lerret, 65,5 x 90,2 cm, Rasmus Meyers samlinger, KODE, Bergen. Huset til høyre ser ut til å være Maridalsveien 196 i Kristiania (fra 1925 Oslo), der beslagsmeden Herman Hilton (f.1866) hadde sin smie. Dette fremgår av det røde skiltet ytterst til høyre. Sentralt i bildet kan vi også dra […]

Les mer»

Gårdstun i sneløsningen, Røros (1905)

Harald Oskar Sohlberg (1869-1935) Olje på lerret, 60.5 x 70,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Som kjent var Harald Sohlberg bosatt på Røros i perioden 1902 til 1905, hvor han fant flere av sine best kjente motiver. Det sies at Sohlbergs bilder har bidratt til at Røros har havnet på Unescos verdensarvliste.

Les mer»

Elegi (1903)

Harald Oskar Sohlberg (1860–1935) Olje på lerret, 38 x 46 cm, privateie. Motivet er sannsynligvis hentet fra Røros, der Sohlberg var bosatt fra 1902 til 1905. Artikkelen i Norsk kunstnerleksikon har dette å nevne: … Sohlberg i Elegi (1903) med to svermende par under fullmånen, viser seg som humorist, en evne han ellers bare la […]

Les mer»