Kategori: Kunstbilde

To gutter spiser druer og melon (c.1645-46).

Bartolomé Esteban Murillo (1617–1682). Olje på lerret, 146 x 103,5 cm, Alte Pinakothek, München. Bartolomé Esteban Murillo var aktiv i Sevilla, og ser ut til, som så mange andre av sine samtidige, å ha mottatt betydelige impulser fra Caravaggio. Han er særlig kjent for sine genre-malerier, som dagens bilde er et utmerket eksempel på. To […]

Les mer»

Øyeblikket fanges (1906).

Joaquín Sorolla (1863–1923). Olje på lerret, 62 x 93,5 cm, Sorolla-muséet, Madrid. Joaquín Sorolla er særlig kjent som portrett- og genremaler, i en stil som er klart påvirket av impresjonismen. Den avbildede damen holder et kamera som ikke er så lett å identifisere, men det er muligens et Ansco Folding Camera, som var tilgjengelig i […]

Les mer»

Marcel Dupré ved orgelet i Notre-Dame de Paris (før 1927).

Ambrose McEvoy (1877–1927). Olje på lerret, 103 x 77,5 cm, privateie (?). Opprinnelig titel: Monsieur Marcel Dupré at the organ of Notre Dame. Restaureringen av Notre-Dame de Paris er i full gang etter brannen for temmelig nøyaktig fem år siden. Men orgelet er en sak for seg, det må plukkes fra hverandre, og flere tusen […]

Les mer»

Ghettoen i Kovne/Kaunas, Litauen, november 1943.

Fotograf ikke oppgitt, sølvgelatinkopi i Tory-samlingen, Yad Vashem, Jerusalem. Hos Yad Vashem kan vi lese den følgende kommentar til bildet: November 1943, Jews in a street in the Kovno Ghetto, Lithuania In 1939 about 40,000 Jews lived in Kovno. The Germans occupied Kovno on June 24, 1941 and within 6 weeks, 10,000 Jews were murdered. […]

Les mer»

Elvelandskap med Pan og Syrinx (1617-19).

Peter Paul Rubens (1577–1640) og Jan Brueghel den eldre (1568–1625). Olje på tre, 40 x 61 cm, Museumslandschaft Hessen, Kassel. Nederlandsk titel: Rivierlandschap met Pan en Syrinx. Her kan vi ta det for gitt at Rubens malte figurene, og Brueghel planter og spesielt blomster. Det er bevart mange eksempler på de to kunstneres samarbeid. Beretningen […]

Les mer»

De tre gratier (1620-23).

Peter Paul Rubens (1577–1640). Oljemaleri i monokrom (grisaille) på lerret, 47 x 34 cm, Galleria Palatina i Palazzo Pitti, Firenze. De tre gratier har vært et yndet motiv for kunstnere helt fra antikkens dager. De ble i gresk-romersk mytologi regnet som gudinner for skjønnhet, ynde og glede, og dertil personifikasjoner av diktekunsten og bildende kunst.

Les mer»

Fra Københavns Børs (1895).

Peder Severin Krøyer (1851–1909). Olje på lerret, 254 x 409 cm, evakuert fra biblioteket i Børsen, København. Børsen ble reist i årene 1619–40, med senere påbygninger i 1745 og 1857. I skrivende stund er Børsen i brann, og skadene skal være omfattende. Spiret er totalskadet.

Les mer»

Portrett av en ung dame med stråhatt (1622-25).

Peter Paul Rubens (1577–1640). Olje på eiketre, 79 x 54,6 cm, National Gallery, London. Bildet er kjent under den franske titel Le Chapeau de Paille – Stråhatten. Det er antatt at modellen er kunstnerens tilkommende svigerinne, Susanna Lunden f. Fourment (1599–1628). I 1630 giftet Rubens seg med hennes yngre søster Hélène (1614–1673). På tross av […]

Les mer»

Krigens redsler (1637-38).

Peter Paul Rubens (1577–1640). Olje på lerret, 206 x 305 cm, Galleria Palatina i Palazzo Pitti, Firenze. Dette bildet skal forstås som en allegori. Sentralt står krigsguden Mars/Ares, som kjærlighetsgudinnen Venus/Afrodite, ledsaget av Amor/Eros prøver å holde tilbake, og til venstre en særs bestyrtet Concordia/Harmonia, gudinne for enighet og harmoni – og som i noen […]

Les mer»

Den hellige familie med St. Anna, St. Franciscus og den lille Johannes Døperen (1630-tallet).

Peter Paul Rubens (1577–1640). Olje på lerret, 176,5 × 209,6 cm, Metropolitan Museum of Art, New York. Dette bildet må nok regnes som en sacra conversazione, et møte i Himmelen mellom bibelske personer og helgener. Den hellige Anna, Marias mor og Jesu mormor, er ikke nevnt i de kanoniske tekster, men forekommer i flere apokryfer […]

Les mer»