Kategori: Kunstbilde

Mannen med nøkkelen (1902 eller senere)

Frits Thaulow (1847-1906). Olje på lerret, 54 x 46 cm, privateie. Auguste Rodins (1840-1917) skulpturgruppe Borgerne i Calais ble fullført i 1888, og støpt i flere eksemplarer. Frits Thaulow kjøpte Mannen med nøkkelen, og forærte den til Kristiania kommune, som etter en del vurderinger stilte den opp på Solli plass. Den ble avduket i 1902. […]

Les mer»

De ensomme gamle (1849)

Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på kartong, 37,8 x 45,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Ved siden av Brudefærden i Hardanger og Haugianerne (også i Nasjonalmuséet) er dette (også kjent som Husandagt) ett av Tidemands mest avholdte og reproduserte bilder. På muséets nettsider finner vi en utmerket gjennomgang av enkeltheter rundt De ensomme gamle. I Bibelens tekster finner […]

Les mer»

Brudepar og bryllupsgjester i Bilki, Rutenia (1934)

Ukjent fotograf, sølvgelatinkopi i United States Holocaust Memorial Museum, Washington DC. Bildet viser et brudepar, slektninger og gjester ved et jødisk bryllup i i Bilki, Transkarpatia, som den gang lå under Tsjekkoslovakia. I første rekke fra venstre til høyre: Zoltan Berger, Violet Mermelstein, Israel Mermelstein, Hana Mermelstein, Magda Mermelstein, og Eva Zocher. I midtrekken: Rezsi […]

Les mer»

Bedstemoders Fortælling (1854)

Adolph Tidemand (1814-1876) Olje på lerret, 40 x 33 cm, privateie. Ut fra dateringen kan vi gå ut fra at bildet er malt i Düsseldorf, dit Adolph Tidemand vendte tilbake i 1845, etter et opphold i Norge 1842–45. I løpet av denne perioden gjorde han flere reiser i Norge, og skisserte flittig. Nasjonalmuséet har flere […]

Les mer»

Besøk hos besteforeldrene (1859)

Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på lerret, 94 x 79 cm, privateie. I ettertiden har Adolph Tidemand blitt betraktet som en av våre fremste nasjonalromantiske kunstnere, spesielt takket være hans skildringer av norsk folkeliv.  På sine reiser i Norge hadde han gjort omfattende studier av både folkedrakter og byggeskikker, som senere ble benyttet som grunnlag for […]

Les mer»

Den sårede bjørnejeger (1858)

Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på lerret, 131 x 164 cm, Göteborgs konstmuseum. Muséets svenske titel er: Den sårade björnjägaren. Den brune bjørnen – Ursus arctos – var en gang ganske vanlig i Europa, men antallet er nå betraktelig redusert. Store rovdyr og husdyrhold går dårlig sammen. Bildet finnes i flere varianter, denne er signert og […]

Les mer»

Fanitullen (1853)

Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på lerret, 54 x 65 cm, privateie. Bildet er signert og datert nede til høyre: A. Tidemand D(üsseldor)f. 1853. Som mange vil vite, er motivet hentet fra Jørgen Moes (1813-1882) dikt Fanitullen, skrevet en gang på 1840-tallet: I hine haarde Dage, Da ved Øldrik og Svir Hallingdølens Knivblad Sad løst i […]

Les mer»

En maler med sitt malerskrin (1837-40)

Adolph Tidemand (1814–1876) Olje på lerret oppklebet på trefiberplate, 21,5 x 17 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Ut fra den omtrentlige datering kan man gå ut fra at bildet er malt under kunstnerens opphold ved akademiet i Düsseldorf i årene 1837-40. Hvem som er avbildet er det visstnok ingen opplysninger om. På denne tiden ble det mer […]

Les mer»

Jesu gravleggelse, etter Ribera (1906)

Ludvig Karsten (1876-1926). Olje på lerret, 125 x 178,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Det tekstlige grunnlag synes her å være evangeliet etter Johannes, 19, 38-42 (DNB 1930): Men Josef fra Arimatea, som var en av Jesu disipler, dog lønnlig, av frykt for jødene, bad derefter Pilatus at han måtte ta Jesu legeme ned; og Pilatus gav […]

Les mer»

Jemenittiske jøder feirer Tu Bishvat i Israel (1950)

Zoltan Kluger (1896–1977). Sølvgelatinkopi i National Photo Collection of Israel, Jerusalem. Bildet viser en del av de jemenittiske jøder (i alt 45 000) som ble evakuert luftveien fra Jemen til Israel i årene 1949-50, i det som fikk kodenavnet Operation Magic Carpet. Her feirer de Tu Bishvat den 2. februar 1950 i mottaksleiren Rosh Ha’Ayin. […]

Les mer»