Kategori: Kunstbilde

Sarah og Aaron Turek, Warszawa (?), 1936

Ukjent fotograf, sølvgelatinkopi i United States Holocaust Memorial Museum, Washington DC. Sarah Turek (f.1928) og hennes lillebror Aaron Turek (f.1932), fotografert i Warszawa (?) i 1936. De ble sendt til Majdanek i 1943, og sannsynligvis drept umiddelbart etter ankomst. Vi kan finne begge to i Yad Vashems database over ofre for Ha-Schoah. Fjerde og siste […]

Les mer»

Det gjenfundne Barn (ikke datert)

Adolph Tidemand (1814-1876) Kull på papir, 41,9 x 49,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Tidemands interesse for årestuer/røykstover kan spores tilbake til slutten av 1840-tallet. Ett av de beste eksemplene er Haugianerne, der den eneste synlige lyskilde er lyset som faller inn ovenfra gjennom ljoren, som det kalles. Man kan forsiktigvis antyde at denne tegningen ikke er […]

Les mer»

Et Sørgebudskab (1851)

Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på lerret, 31 x 38 cm, privateie. Bildet er signert og datert A Tidemand D(üsseldor)f 51. Det ser ut til at Tidemand skal ha gjort minst fem versjoner av dette motivet, den tidligste fra 1848, denne fra 1851, en fra 1861 og to fra 1868. Måten han utnytter lyset fra ljoren […]

Les mer»

2. november – Allerseelentag (1896)

Franz Skarbina (1849–1910). Olje på lerret, 234 x 190 cm, Alte Nationalgalerie, Berlin. I den katolske tradisjon er 1. november Allehelgensdag, og den 2. november er Alle sjelers dag. på latin Dies in commemoratione omnium fidelium defunctorum – Minnedag for alle troende henfarne. Da tenner man lys, og setter blomster på gravene til venner og […]

Les mer»

Fra Schafteløkken (1897)

Harald Sohlberg (1869-1935) Akvarell over blyant på papir, 126,2 x 88 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Schafteløkken ligger på Elisenberg i Frogner bydel i Oslo. Der finner man blant annet den største tømmerbygning i Oslo, ferdig rundt 1807. Siden 1910 har Schafteløkken vært i Frogner menighets eie. og er i bruk som menighetshus og forsamlingslokale. Etter hvert […]

Les mer»

Havfruen (1897)

Harald Sohlberg (1869-1935). Olje på lerret, 46,5 x 54,5 cm, privateie. Havfruen var et motiv som opptok Harald Sohlberg sterkt på 1890-tallet. Det er kjent i flere versjoner. Man kan  lett å se at Sohlbergs havfruer viser et slektskap med Edvard Munchs Madonna, som også er kjent i flere versjoner, for det meste malt på […]

Les mer»

Borgund stavkirke, Lærdal, Sogn og Fjordane (ikke datert)

Knud Knudsen (1832–1915). Albuminkopi fra glassplatenegativ, Riksantikvaren. Borgund stavkirke er først nevnt i kilder fra 1342, men undersøkelser av trematerialene antyder at den sannsynligvis ble bygget en gang etter vinteren 1180-81, da trærne ble felt, ut fra årringene å dømme. Professor Johan Christian Clausen Dahl (1788-1857) omtalte Borgund stavkirke i Denkmale einer sehr ausgebildeten Holzbaukunst […]

Les mer»

Mina og Sem Plesansky fra Tønsberg (1942 eller tidligere).

Sølvgelatinkopier, fotograf og samling ikke oppgitt. Isak Plesansky (1892-1942) kom til Norge fra Russland, og giftet seg med Rosa f. Plavnik (1894-1942) fra Polen. Familien slo seg etter hvert ned i Tønsberg, og i 1930 etablerte Isak Tønsberg Ekvipering AS. Paret fikk i alt tre barn, Bernhard (f.1924), Sem (f.1930) og Mina (f.1932). Bernhard klarte […]

Les mer»

Parti ved Lodenvandet i Nordfjord (1864-89)

Knud Knudsen (1832–1915) Albuminkopi fra glassplatenegativ montert på papp, Nasjonalbiblioteket. Knud Knudsen lærte å fotografere av Marcus Selmer (1819-1900) i Bergen, og bygget etter hvert opp et arkiv med rundt ni tusen bilder fra hele Norge. Heldigvis er arkivet bevart. Dagens bilde er tatt ved Loenvatnet i Stryn i Nordfjord, tidligere Sogn og Fjordane fylke. […]

Les mer»

Portrett av pianist og komponist Edmund Neupert (c.1882)

Marcus Selmer (1819-1900). Kabinettkort, 16,5 x 11 cm, i Nasjonalbiblioteket. Edmund Neupert (1842-1888), som vi dessverre ikke har noen opptak av, ble som pianist sammenlignet med Franz Liszt (1811-1886). Han var også komponist, men mange av hans verker er dessverre ikke bevart. Det skal nevnes at da Edvard Grieg (1843-1907) arbeidet med sin klaverkonsert i […]

Les mer»