Kategori: Kunstbilde

Piazza San Marco i Venezia (1723-24).

Giovanni Antonio Canal, kjent som Canaletto (1697–1768). Olje på lerret, 141,5 x 204,5 cm, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid. Selveste Napoleon skal ha uttalt at Marcus-plassen i Venezia er ett av de ytterst få steder som fortjener å ha himmelen som tak. Canaletto er spesielt kjent for sine venezianske prospekter (italiensk vedute). Man kan spesielt legge merke […]

Les mer»

Inger Marie Munch på handletur (c.1935).

Fotograf og mål ikke nevnt, sølvgelatinkopi i Byhistorisk samling, Oslo Museum. Kvali-Kvanti var en frukt- og grønnsakhandel i Majorstuveien 26 C i Oslo. Bygget ble reist i 1933 etter tegninger av arkitekten Ingvald Suphammer (1883-1971). Bildet må være tatt noen år etter utgivelsen av boken Akerselven hos Damm i 1932. Da bildet ble tatt, var […]

Les mer»

Pianistinnen (1886).

Edvard Munch (1863–1944). Olje på lerret, 36 x 31,5 cm, Munch-muséet, Oslo. Ut fra den temmelig frie malestilen i bildet dreier det seg sannsynligvis om en raskt utført skisse som ikke var laget for å utstilles. Men det er nå en gang slik at den genuine begavelse og det innlærte håndverk oftest viser seg nettopp […]

Les mer»

Lazarus gjenoppvekkes (c.1310-11).

Duccio di Buoninsegna (1255–1319). Tempera og forgylling på tre, 46 x 43 cm, Kimbell Art Museum, Fort Worth, Texas. Bildet fantes i predellaen (på baksiden) av Duccios Maestà, hvor mesteparten fortsatt finnes i Museo dell’Opera Metropolitana del Duomo i Siena. Men dessverre ble polyptyket delt opp en gang på 1700-tallet, noen deler er forsvunnet, og […]

Les mer»

Portrett av Fanny Hensel, f. Mendelssohn-Bartholdy (1842).

Moritz Daniel Oppenheim (1800–1882). Olje på lerret, 43 × 36 cm, Jewish Museum, New York. Fanny Hensel (1805-1847), født Mendelssohn-Bartholdy, var komponisten Felix’ (1809-1847) eldre søster. Hun var også aktiv både som utøver og som komponist, men mesteparten av hennes verker ble ikke publisert i hennes egen levetid. Noen ble publisert i broren Felix’ navn. […]

Les mer»

Bohemer (1925-26).

Edvard Munch (1863–1944). Olje på lerret, 72 x 100 cm, Munch-muséet, Oslo. Den avbildede damen sies å være Birgit Prestøe (1906-1986), som var kunstnerens modell i hans siste år, mannen i midten kan være kunstneren selv, og mannen til venstre er ikke navngitt. Det er kanskje en fremstilling av Hans Jæger (1854-1910), som da bildet […]

Les mer»

Vinteratelieret under bygging (1929).

Edvard Munch (1863-1944). Olje på lerret, 153 x 230.5 cm, Munch-muséet, Oslo, I 1916 kjøpte Edvard Munch eiendommen Ekely i Aker like nord for Kristania. Der hadde han både bolig og atelierer i resten av sitt liv. Første versjon av vinteratelieret på Ekely var tegnet av Arnstein Arneberg (1882-1961) og ble bygget i mur 1919–20. […]

Les mer»

Slagsmålet (1932).

Edvard Munch (1863–1944). Olje på lerret, 90,5 x 120 cm, Munch-muséet, Oslo. Det gjengitte slagsmålet skal ha foregått i Åsgårdstrand våren 1905, da Edvard Munch (i blått) og hans malerkollega Ludvig Karsten (1876-1926) av ukjente årsaker havnet i en (skal vi si) konflikt. Da bildet ble malt hadde Ludvig Karsten vært død i seks år. […]

Les mer»

Selvportrett på glassverandaen (1930-33).

Edvard Munch (1863–1944). Olje på mahogni, 45,5 x 55,5 cm, Munch-muséet, Oslo. I 1916 kjøpte Edvard Munch eiendommen Ekely i utkanten av Kristiania. Her bygget han både bolig og atelier. Med all sannsynlighet ble bildet malt der. I løpet av sitt aktive kunstnerliv utførte Edvard Munch – som Rembrandt – en mengde selvportretter, både malerier, […]

Les mer»

Selvportrett. Mellom klokken og sengen (1940-43)

Edvard Munch (1863–1944). Olje på lerret, 149,5 × 120,5 cm, Munch-muséet, Oslo. Dette skulle bli ett av Edvard Munchs aller siste verker. Da bildet ble malt var han rundt 80 år gammel, og sannsynligvis klar over at han ikke hadde svært lenge igjen å leve. Som Carl Michael Bellman (1740-1795) sier i Fredmans epistel nr. […]

Les mer»