Albrecht Dürer (1471–1528). Kobberstikk på papir, 10,8 x 7,7 cm, Städel Museum, Frankfurt. Tysk titel: Das Fräulein zu Pferd und der Landsknecht. Denne gravyren viser hvor stor vekt Albrecht Dürer la på korrekte detaljer i både klesdrakt, rideutstyr og våpen. Til og med sømmene som fester hesteskoene er inkludert. Men det store spørsmålet er nok […]
Les mer»Albrecht Dürer (1471–1528). Kobberstikk på papir, 15 x 12,7 cm, Metropolitan Museum of Art, New York. Bildet er tradisjonelt kjent som De fire heksene. På gulvet kan vi se en hodeskalle og et lårbein, og nede til venstre titter det fram et demonisk vesen. De fire damer har forskjellige hodeplagg, som sies å antyde deres […]
Les mer»Albrecht Dürer (1471–1528). Kobberstikk på papir, 18 x 10,6 cm, Metropolitan Museum of Art , New York. Johannes Chrysostomos (c.347-407) var en navngjeten teolog og biskop i Konstantinopel, men motivet for dagens bilde er ikke så lett å gjette seg til. Vi kan lese den (trolig apokryfe) delen av legendene her. Kort fortalt, Johannes Chrysostomos […]
Les mer»Matthäus Merian (1593–1650). Kobberstikk i Theatrvm Evropaevm. Matthäus Merian var en sveitisk kobberstikker og forlegger, aktiv i Frankfurt, som en gang etter 1629 ga ut Theatrvm Evropaevm, Oder Wahrhaffte Beschreibung aller Denck- würdigen Geschichten so hin und wieder, fürnemblich in Europa, hernach auch an andern Orthen der Welt, so wol im Religion- als Policey wesen […]
Les mer»Andrej Petrovitsj Rjabusjkin (1861–1904). Olje på lerret, 53,5 x 68,8 cm, Tretjakov-galleriet, Moskva. Russisk titel: Русские женщины XVII столетия в церкви – Russiske kvinner fra det 17. århundre i en kirke. Andrej Rjabusjkin spesialiserte seg på russisk 1600-tall, og fra ca. 1900 ble han interessert i den russiske landsbygda. Dessverre døde han av tuberkulose allerede […]
Les mer»Ukjent kunstner, format ikke oppgitt, oljemaleri i Yesodei Hatorah school, Stamford Hill, London. Bildet regnes som et autentisk portrett av rabbi Eliyahu ben Shlomo Zalman, (1720-1797), en navngjeten rebbe kjent som Vilna Gaon, noe i retning av Geniet fra Vilna. Bildet er påført opplysninger om bestillersken, som sies å være rabbiens barnebarn Miriam Santahe(?). Jewish […]
Les mer»Andrej Petrovitsj Rjabusjkin (1861–1904). Vannfarger, blyant og gouache på papir, 30,2 × 43,8 cm, Det russiske muséet, St.Petersburg. Andrej Rabusjkin er særlig kjent som en skildrer av russisk 1600-tall. Strelitsene (skytterne) var en eliteavdeling i den russiske hæren, og gjorde to ganger opprør, i 1682 og 1698. Det siste forsøket skulle bli den siste gang […]
Les mer»Andrej Petrovitsj Rjabusjkin (1861–1904). Olje på lerret, 25,2 x 57,2 cm, Tretjakovgalleriet, Moskva. Dette bildet, særmest en skisse, malte den nittenårige Andrej Rjabusjkin under sin tid ved Akademiet i St.Petersburg, der han ble ferdig i 1882. Motivet fant han i sine hjemtrakter i Tambov-guvernementet, som ligger et godt stykke sør-sørvest for Moskva.
Les mer»Andrej Petrovitsj Rjabusjkin (1861–1904). Olje på lerret, 91 x 207,5 cm, Tretjakov-galleriet, Moskva. Det fargerike opptoget i bakgrunnen ser ut til å være på vei for å hente bruden, og den velkledde unge dame til høyre i forgrunnen kan kanskje forstås som hun som ikke blir hentet. Det fortelles at Andrej Rjabusjkin i sin tid […]
Les mer»Andrej Petrovitsj Rjabusjkin (1861-1904). Olje på lerret, 204 x 390 cm, Det russiske muséet, St. Petersburg. Andrej Rjabusjkins far og bror var ikonmalere, og den unge Andrej assisterte. Han tegnet også for egen del, og en bekjent av familien ga ham undervisning, og hjalp ham senere med å komme inn ved Moskva-skolen for maleri, skulptur […]
Les mer»