Kategori: Kunstbilde

Akerselven, sett fra Vaterlands bro mot Hausmanns bro (1927).

Anders Beer Wilse (1865-1949). Sølvgelatinkopi i Norsk Folkemuseum. Så å si intet av den bebyggelse som vises i dette bildet er bevart, bortsett fra Hausmanns bro, spm nå er dobbelt så bred som den var i 1927. I dette strøket fant man blant annet E.Hillestad farveri og kem.renseri, og  Holter & Borgen (huder og skind). […]

Les mer»

Bergfjerdingen i Kristiania (1917).

Anders Beer Wilse (1865–1949). Sølvgelatinkopi, Oslo Museum (?). Dette motivet fra Kristiania/Oslo er ett av de oftest avbildede fra hovedstaden – muligens i sterk konkurranse med Akerselva mellom Vaterlands og Hausmanns broer i den tid det var småbåthavn der (Wilse fotograferte også der). Bergfjerdingen er avgrenset av Akersveien, Dops gate, Damstredet og Fredensborgveien. om denne […]

Les mer»

Portrett av fotografen Anders Beer Wilse (1892).

Foto: Boyd and Braas, Seattle. Kabinettkort, 16,5 x 11 cm, Nasjonalbiblioteket. Portrettmodellen er den norske fotograf Anders Beer Wilse (1865-1949), som gjorde en viktig innsats i den nasjonsbygging som gikk forut for unionsoppløsningen i 1905, og i første halvdel av 1900-tallet. Han fotograferte norske landskap, bymiljøer, landbruk og industri godt og grundig, og Wikimedia Commons […]

Les mer»

Kvinnen som ble grepet og Jesus (1614).

Peter Paul Rubens (1577–1640). Olje på tre, 143,5 x 194 cm, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Bruxelles. Det tekstlige grunnlag finner vi i evangeliet etter Johannes,7.53 og 8,1-11 her gjengitt etter den svenske Kyrkobibeln av 1917. [Och de gingo hem, var och en till sitt. Och Jesus gick ut till Oljeberget. Men i […]

Les mer»

Kvinne i rosa kjole (c.1924).

Chaïm Soutine (1893–1943). Olje på lerret, 73 × 54,3 cm, Saint Louis Art Museum. Chaïm Soutine nevnes i dag i samme åndedrag som Amedeo Modigliani (1884-1920) og Marc Chagall (1887-1985), tre markante kunstnere med jødisk bakgrunn. Ut fra malerstilen kan man trygt regne Soutine som en ekspresjonist. Fra 1913 var han bosatt i Frankrike, og […]

Les mer»

Romulus og Remus hos ulvinnen (1615-16).

Peter Paul Rubens (1577–1640). olje på lerret, 213 x 212 cm, De capitolinske muséer, Roma. Tvillingbrødrene Romulus og Remus skal i følge legendene være krigsgudem Mars‘ sønner med vestalinnen Rhea Silvia. Hennes bror, den lokale kong Amulius hadde ryddet sin bror Numitor av veien for selv å bli konge. Amulius betraktet tvillingene som mulige konkurrenter, […]

Les mer»

Venus og et speil (1613-14).

Peter Paul Rubens (1577–1640)- Olje på tre, 124 x 98 cm, Liechtenstein-muséet, Wien. Man kan temmelig trygt anta at Peter Paul Rubens i vår tid er spesielt godt kjent for sine avbildninger av (skal vi si) temmelig lubne damer, ofte under dekke av klassisk gresk-romersk mytologi. Venus beundrer seg selv i et speil, som holdes […]

Les mer»

Krigens redsler (1637-38).

Peter Paul Rubens (1577–1640)- Olje på lerret, 206 x 342 cm, Palazzo Pitti, Firenze. Dette ganske store bildet er å betrakte som en allegori, der krigsguden Mars, den lille vingede Amor og kjærlighetsgudinnen Venus åpenbart er i konflikt, mens gudinnen Harmonia betrakter det som skjer med forferdelse.

Les mer»

Kjærlighetens hage (1630-35).

Peter Paul Rubens (1577–1640). Olje på lerret, 199 x 286 cm, Museo del Prado, Madrid. Dette bildet er betegnet som en allegori. Unge par og små bevingede eroter nyter livet i tukt og ære. Det er ikke usannsynlig at Rubens’ unge fru Hélène Fourment (1614-1673), som han ble gift med i 1630 da hun bare […]

Les mer»

Orfeus og Eurudiki (1636-38).

Peter Paul Rubens (1577–1640). Olje på lerret, 194 × 245 cm, Museo del Prado, Madrid. Myten om Orfeus og Eurudiki har inspirert kunstnere, både malere, skulptører og komponister, siden den klassiske antikk. Kort fortalt heter det at Eurudiki ble bitt av en slange og døde, men Orfeus dro ned til Dødsriket for å hente henne […]

Les mer»