Kategori: Kunstbilde

De tre gratier – restaurert romersk kopi etter hellenistisk original

Marmor, høyde 119 cm, bredde 85 cm, Louvre, Paris Foto: Marie-Lan Nguyen, Wikimedia Commons. Denne skulptur er bevart i flere romerske kopier, og denne ble kraftig restaurert i 1609 av Nicolas Cordier (1565-1612) på oppdrag av kardinal Borghèse. De tre chariter finner vi i den greske mytologi. Det skal bemerkes at det ikke er full […]

Les mer»

Den oppstandne Jesus viser seg for apostlene (1656)

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669) Etsning og koldnål, 16,4 x 20,8 cm, Metropolitan Museum of Art, New York Det er ikke spesifisert hva som er det umiddelbare tekstgrunnlag for dette trykket, men det kan godt være fra evangeliet etter Johannes, 20, 19-23 (DNB 1930) Da det nu var aften den dag, den første dag i […]

Les mer»

Den jødiske gravplassen ved Salgótarjáni utcai, Budapest

Foto: Jonas Haugsvold Hvis man er i Budapest bør man absolutt vurdere et besøk på den gamle, forlatte jødiske gravplassen ved Salgótarjáni utcai nr. 8 (Salgotarjani gate). Gravplassen er den eldste på Pest-siden av byen og ble åpnet i 1874. Frem til første verdenskrig var det her det jødiske borgerskapet og den ungarske industrielle eliten […]

Les mer»

Boney And His New Wife (1810)

Thomas Rowlandson (1756-1827) Håndkolorert etsning, 26 x 37,5 cm, Fine Arts Museums of San Francisco Ved siden av James Gillray (1756-1815) var den jevngamle Thomas Rowlandson en av de fremtredende engelske karikaturtegnere på slutten av 1700- og begynnelsen av 1800-tallet. Han viste tidlig et talent for karikaturer, som etter hvert ble hans viktigste inntektskilde. I […]

Les mer»

The GRACES in a High Wind (1810)

James Gillray (1756-1815) Håndkolorert etsning og akvatint, 27,3 x 37,2 cm, National Portrait Gallery, London Den fullstendige titel er The GRACES in a High Wind, a Scene taken from Nature, in Kensington Gardens. De avbildede damer sies å være Sir William Manners (1766-1833) tre døtre Luisa, gift Burke (1791-1830), Emily Frances (d.1864) og Catherine Camilla, […]

Les mer»

Marriage à-la-mode: 4. The Toilette (c. 1743)

William Hogarth (1697–1764) Olje på lerret,70,5 x 90,8 cm, National Gallery, London Den unge William kom i lære hos kobberstikker og gravør Ellis Gamble in Leicester Fields, og var selv etablert som grafiker og kobberstikker i 1720. Det virker som om han var selvlært som maler. Hans verker, spesielt hans satirisk-moraliserende kobberstikk (som lot seg […]

Les mer»

The Watering Place (før 1777)

Thomas Gainsborough (1727-1788) Olje på lerret, 147,3 x 180,3 cm, National Gallery, London Thomas Gainsborough viste tidlig et talent for tegning, og i 1740 kunne han reise til London for å bli elev hos den franske gravør og illustratør Hubert-François Gravelot (1699-1773). Her kom han også i kontakt med William Hogarth (1697–1764), en av datidens […]

Les mer»

Oktober fra sin beste side

Foto: rubb Oktober gir oss i år rikelig med solskinn. Furnes mellom Hamar og Brumunddal fremstår fra en av sine vakreste sider.

Les mer»

Bryllupet i Kana (1561)

Jacopo Tintoretto (1518–1594) Olje på lerret, 435 x 535 cm, Santa Maria della Salute, Venezia Beretningen om bryllupet i Kana og vin-miraklet finner vi i evangeliet etter Johannes 2, 1-11 (DNB 1930) Og på den tredje dag var det et bryllup i Kana i Galilea, og Jesu mor var der; men også Jesus og hans […]

Les mer»

Boats on the Stour, Dedham Church in the background (c.1811)

John Constable (1776-1837) Olje på lerret, 26 x 31,1 cm, Victoria and Albert Museum, London. John Constable regnes i dag, ved siden av sin omtrent jevnaldrende landsmann Joseph Mallord William Turner (1775-1851) som en av de betydeligste europeiske malere  i tidlig romantikk. Den innflytelse de fikk på den senere utvikling innen europeisk maleri kan knapt […]

Les mer»