Kategori: Kunstbilde

Portretter av Katharina og Martin (1526)

Lucas Cranach den eldre (1472-1553) Olje på tre, 37,5 x 24,4 cm, privateie. Ved auksjon hos Christie’s i London den 12. desember 2001 falt tilslaget ved GBP 608 750 – atskillig høyere enn prisantydningen på GBP 3-400 000. Etter dagens kurs skulle det bli godt over seks millioner NOK. Portrettmodellene er Katharina von Bora (1499-1552) […]

Les mer»

Portrettstudie (c. 1645)

Fra Rembrandts verksted (?) Olje på tre, 19,5 x 15,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo Dette bildet inngikk i Christian Langaards (1849-1922) samling, som i sin helhet ble testamentert til Nasjonalgalleriet, og overført i 1923. Opp gjennom tidene har mange bilder blitt tilskrevet Rembrandt, men i noen tilfeller kan man sette spørsmålstegn ved attribusjonene. Rembrandt drev et […]

Les mer»

De store LEGO-klossene

Rett ved kommunegrensen mellom Hamar og Ringsaker bygges det nå en ny drabantby. Dette er et område med utpreget villa- og rekkehusbebyggelse. Drabantbyen bygges på jordene til gårdene Voll og Søndre-Lund.
Noen av husene er høye og ligner på LEGO-klossene man lekte med som barn. Protestene til de som allerede bor her tas ikke til følge. Folk synes bygningene ikke glir naturlig inn i det som allerede er. Om det etterhvert utvikler seg miljøer som ligner det vi ser i Groruddalen vil tiden vise.

Les mer»

La de små barn komme til meg (1537 eller senere?)

Lucas Cranach den eldre (1472–1553)  og hans verksted? Olje på lindetre, 85 x 121 cm, Larvik kirke. Som bildets påførte tekst VND SIE BRACHTEN KINDLIN ZV IM DAS ER SIE ANRVRETE. MARCVS AM X mer enn antyder, er det Marcusevangeliets 10. kapitel (vers 13-16, DNB 1930)  som illustreres. Beretningen finnes også i de to andre synoptiske […]

Les mer»

Nattlig scene fra inkvisisjonen (c. 1810)

Francisco José de Goya y Lucientes (1746-1828) Olje på tre, 30,1 x 40 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Attribusjonen til Goya har vært omdiskutert, men synes nå å være rimelig sannsynlig, i følge Nasjonalmuséets artikkel på nettsiden. Dette bildet, og syv andre ble stjålet fra Nasjonalgalleriet, som det het den gangen, den 11. oktober 1982. Tyvene hadde […]

Les mer»

Galleri Balder – Voyage Pittoresque

Knud Knudsen (1832-1915) Albuminkopi, 17 x 23 cm, en gang mellom 1888 og 1894. Stedet er Stalheim på Voss, med utsikt over Nærøydalen, og Jondalsnuten like over skyss-guten. Motivet er spesielt kjent fra I.C. Dahls maleri Fra Stalheim (1842). Fra 1. februar til og med 3. mars viser Galleri Balder, Riddervolds gate 9 i Oslo, […]

Les mer»

Betzy Nilsen (1887)

Edvard Munch (1863—1944) Olje på lerret, 25,5 x 29 cm, stjålet fra Nasjonalgalleriet, Oslo, august 1993, Bildet har blitt oppfattet som et portrett av Edvard Munchs søster Johanne Sophie Munch (1862–1877), som døde av tuberkulose da han selv var 14 år gammel. Det ser ut til at de to kvinner som satt modell for Det […]

Les mer»

Frosty Walk (20. januar 2019)

Foto: C. Eek Ved åpningen av Sannerbroen over Akerselven i 1917 skal Kristianias daværede ordfører Carl Jeppesen (1858-1930) i følge Social-Demokraten ha sagt noe om at Akerselven fra at være en hæslig Rynke i Byens Ansigt maatte forvandles til et Smilebaand, mens han i Norske Intelligenssedler siteres: Akerselvens Smilebaand er blitt til en hæslig Rynke. […]

Les mer»

Aj-Petri, Krim (1898-1908)

Arkhip Ivanovitsj Kuindzji (1842-1910) Olje på papir oppklebet på lerret, 39 x 53 cm, Det russiske muséet, St. Petersburg. Russisk titel: Ай-Петри, Крым – Aj-Petri, Krym Aj-Petri er en fjelltopp lengst i sør på Krim, og navnet er dannet av gresk Άγιος Πέτρος (Agios Petros – St. Peter), via krimtatarisk Ay Petri. For tiden viser […]

Les mer»

Fjerdestanden (1898-1901)

Giuseppe Pellizza da Volpedo (1868–1907) Olje på lerret, 293 x 545 cm, Museo del Novecento, Milano Italiensk titel: Il quarto stato For å si det noe forenklet – i Europa hadde man fram til 1789 to herskende stender – adel og geistlighet. I og med den franske revolusjon meldte tredjestanden – enkelt sagt et opplyst […]

Les mer»