Kategori: Kunstbilde

Hamar domkirkeruiner

Włodek Witek (f. 1956), som er født i Polen, og nå arbeider som foto- og papirkonservator ved Nasjonalbiblioteket, viser fra 26. april til 19. mai utstillingen Reiser i tid i Galleri Balder, med adresse Riddervolds gate 9 i Oslo. Bildene som vises er kalotypier – gresk for noe i retning av vakre avtrykk – en […]

Les mer»

Notre Dame de Paris under restaurering (1847?)

Hippolyte Bayard (1801-1887) Kalotypi (?), 17,6 x 23,3 cm, J. Paul Getty Museum, Los Angeles. På muséets nettsider hevdes at dette bildet er en albuminkopi, en metode som først ble offentliggjort i januar 1847. Men ut fra gjengivelsen ser det for undertegnede snarere ut som om det er en kalotypi, en prosess først offentliggjort i […]

Les mer»

Notre Dame de Paris (1923)

Eugène Atget (1857–1927) Albuminkopi, 16,5 x 21,6 cm, Museum of Modern Art, New York Eugène Atget dokumenterte både arkitektur og bymiljøer for øvrig, spesielt i det Paris som var i ferd med å forsvinne etter forrige århundreskifte. Vi kan primært takke den amerikanske fotograf Berenice Abbott (1898-1991) for at så mye av Atgets arbeider er […]

Les mer»

Ved mot vegg

Foto: Olav Bjørkum Det finnes noen mennesker som gjør sitt beste for å lage fine vedlad når de har fått tilgang på ved. Kanskje har de felt trærne og kløyvd kubbene selv; de mest halstarrige med håndmakt. De finner det befriende med fraværet av hvinende motorlyd og nærværet av av stillhet og langsomhet. I tillegg […]

Les mer»

Den vantro Thomas (1621)

Giovanni Francesco Barbieri (1591-1666), kjent som Guercino (den lille skjeløyede). Olje på lerret, 115,6 x 142,5 cm, The National Gallery, London. Beretningen om den vantro Thomas finner vi i evangeliet etter Johannes, 20, 19-29 (DNB 1930): Da det nu var aften den dag, den første dag i uken, og dørene var lukket der hvor disiplene […]

Les mer»

Jesu oppstandelse (c. 1455)

Dieric Bouts (c. 1420-1475) Tempera på linklede, 89,9 x 74,3 cm, Norton Simon Museum, Pasadena Som kunstner ser det ut til at Dieric Bouts var påvirket av både Jan van Eyck (c. 1390-1441) og av Rogier van der Weyden (c.1400-1464), som han muligens var elev av. Dieric Bouts er ikke dokumentert før i Leuven/Louvain i […]

Les mer»

Jesu gravleggelse (1603-04)

Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) Olje på lerret, 300 × 203 cm, Pinacoteca Vaticana, Vatikanet Italiensk titel: Deposizione Man finner utmerkede artikler om bildet både på Wikipedia og på Vatikanets egen nettside. Dette leser vi i evangeliet etter Marcus, 15, 40-47 (DNB 1930) Men der var også nogen kvinner som så på i frastand; blandt […]

Les mer»

De tre kors (1653)

Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669) Koldnål og gravstikke, trykket på pergament, 38,1 x 43,8 cm, The Metropolitan Museum of Art, New York Det ser ut til at Rembrandt la et stort arbeid ned i denne trykkplaten. Han avsto fra å bruke etsning (der resultatet alltid blir noe uberegnelig), og sikret seg full kontroll med koldnålen – […]

Les mer»

Nattverden (1907)

Emil Nolde (1867-1956) Olje på lerret, 86 x 107 cm, Statens Museum for Kunst, København Tysk titel: Abendmahl Nattverden er omtalt både i apostelen Paulus’ første brev til korintierne, 11, 23-26 (DNB 1930): For jeg har mottatt fra Herren dette som jeg også har overgitt eder, at den Herre Jesus i den natt da han […]

Les mer»

Kvinnen med alabastkrukken (1322-26)

Simone Martini (1284–1344) Detalj av freske i Basilica inferiore di San Francesco d’Assisi. Det greske ord Χριστός – Christos (på norsk Kristus) er ikke et personnavn, men en titel, og en direkte oversettelse av det hebraiske Maschiyach – Messias, og betyr salvet/den salvede. Jesu salving omtales i alle de kanoniske evangelier. Beskrivelsene samsvarer ikke helt, […]

Les mer»