Kategori: Kunstbilde

Den døde Fabrik, Hexhus, Kap (1912)

Eyolf Soot (1859-1928) Olje på lerret, 40 x 55 cm, privateie. Hexhus Brænderi på Kapp, Toten, ble opprettet i 1864, og var i full drift frem til brennerikrisen i 1909, da driften stanset i tre år. Så da bildet ble malt, var det en Død Fabrik. Men driften tok seg opp igjen, og fortsatte helt til […]

Les mer»

Augustus Fayuum (begynnelsen av 100-tallet)

Ukjent kunstner, marmorportrett av keiser Augustus, Ny Carlsberg Glyptotek, København Foto: Richard Mortel, Wikimedia Commons. Gaius Julius Caesar Augustus (63 fvt-14 evt) var den første i rekken av romerske keisere (imperatores), og regjerte fra 27 fvt til sin død. Han var født som Gaius Octavius, og etter at han ble adoptert av sin grandonkel Gaius […]

Les mer»

Det grønne skiftet

Det er altfor lite grønnsaker på document.no! I en tid da kloden holder på koke bort i kålen, konsentrerer Document seg om hate speech og ferjetrafikken over Middelhavet. I mellomtiden vokser grønnsakene uten å ta hensyn til profetiske Greta. En bonde og venn av document.no ønsker, med et snev av stolthet, å vise hvordan en […]

Les mer»

Havnen ved Akershus festning, sett fra Tyvholmen (1808)

Hans Ditlev Franciscus von Linstow (1787-1851) Blyant, penn, akvarell og lavering på papir, 32,1 x 47 cm, Nasjonalmuséet, Oslo Denne tegning er tidligere feilaktig tilskrevet Jacob Edvard Munch (1776-1839). Hans Ditlev Franciscus (Frants) von Linstow var en danskfødt jurist, offiser og arkitekt med tyske aner. Etter 1814 slo han seg for godt ned i Norge, […]

Les mer»

Gaardinteriør fra Sorø (1818)

Johan Christian Clausen Dahl (1788-1857) Penn og lavering på papir, 16,7 x 20,6 cm, Statens Museum for Kunst, København. Signert og datert Dahl. Soröe d. 1 August 1818. De gjengitte bygninger sies å være Apoteket eller Gæstgivergaarden Haabet. Sorø ligger på Midt-Sjælland, og der ble det av den senere erkebiskop Absalon (1128-1201) i 1142 opprettet […]

Les mer»

Dommedagspolyptyket, åpnet (1445-50)

Rogier van der Weyden(c.1400–1464) og assistenter Olje på eikepanel, 220 x 548 cm, Hôtel-Dieu, Hospices de Beaune. Motivet tar utgangspunkt i den oppstandelse og dom som er beskrevet i Johannes’ åpenbaring, kapitel 20. Øverst sitter en tronende Jesus, i de mindre panelene på hans sider viser hvitkledde engler kors, tornekrone, lanse, røret med eddiksvampen, og […]

Les mer»

Familien Jaffe

Fotograf ikke opplyst, kan ha vært Nelly Westby Knutsen (1894-1984), sølvgelatinkopi i Mjøsmuseet, Kapp, Østre Toten. Den jødiske slekten Jaffe kom fra Litauen rundt 1886. Markus Jaffe (1861–1942) ble rekruttert som tobakksarbeider ved Conrad Langaards Tobaksfabrik i Christiania. Hans sønn Samson og svigerdatter Ruth (f. Zuckerman) flyttet etter hvert til Gjøvik, der de drev butikken […]

Les mer»

Balders død (1817)

Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853) Olje på lerret, 142 x 178,3 cm, Charlottenborg (kunstakademiet), København I europeisk renessanse og klassisisme hentet man ofte dine motiver fra den gresk-romerske litteratur og mytologi. Men i og med romantikken ble interessen også rettet mot både germansk og keltisk mytologi. Her har Eckersberg tatt for seg et motiv hentet fra […]

Les mer»

Pompeiis siste dag (1830-33)

Karl Pavlovitsj Brjullov (1799-1852) Olje på lerret, 456,5 x 651 cm, Det russiske muséet, St. Petersburg. Russisk titel: Последний день Помпеи – Posljednij djen’ Pompei Karl Pavlovitsj Brjullov (inntil 1822 Charles Bruleau, da familien russifiserte sine navn) var etterkommer av franske hugenotter som hadde søkt tilflukt i Russland. Stilmessig representerer han overgangen mellom klassisisme og […]

Les mer»

Komponister aktive i Paris (1844)

Nicolas Eustache Maurin (1799-1850) Litografi publisert i Galerie de la Gazette musicale No.3, Paris, 1844, med undertitel Compositeurs dramatiques modernes – Moderne dramatiske komponister. I bakerste rekke ser vi fra venstre mot høyre Hector Berlioz (1803-1969), Gaetano Donizetti (1797-1848), George Onslow (1784-1853), Daniel Auber (1782-1871), Felix Mendelssohn (1809-1847) og Henri-Montan Berton (1767-1844). I forreste rekke […]

Les mer»