Ivan Nikolajevitsj Kramskoj (1837-1887) Olje på lerret, 36,2 x 29 cm, Tretjakov-galleriet, Moskva Russisk titel: Портрет А.И.Куинджи – Portrjet A.I. Kuindzji. Ivan Kramskoj var en svært dyktig portrettmaler, og dette vises kanskje best i hans fremstillinger av kunstnerkolleger. Arkhip Ivanovitsj Kuindzji (1842-1910) er, ved siden av Ivan Sjisjkin og Isaak Levitan en av Russlands fremste […]
Les mer»Jørgen Roed (1808-1888) Olje på lerret, 49 x 42 cm, Oslo Museum. Jørgen Roed fikk sin utdannelse blant annet ved kunstakademiet i København, der Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853) var en av hans lærere. Andreas Munch (1811-1884) var i sin samtid en av Norges mest anerkjente lyrikere, men er i dag nesten bortglemt. Han er utelatt […]
Les mer»Foto: rubb Langs Mjøsa fra Hamar sentrum er det lite som minner om vinter. Det er 12. januar og stranden er snø og isfri, langs turveien ligger det litt is og minner turfolket om hvilken årstid det er. Det skal sies at det blir raskt kuldegrader når sola går ned, og ca 16 km unna, […]
Les mer»Ivan Nikolajevitsj Kramskoj (1837-1887) Olje på lerret, 46,7 x 67,3 cm, Tretjakov-galleriet, Moskva. Russisk titel: Лесная тропинка – Ljesnaja tropinka. Ivan Kramskoj var i 1870 en av grunnleggerne av gruppen Vandrerne, som oppsto som en reaksjon på den dominerende akademismen i russisk malerkunst. Han er, ved siden av sine portretter – spesielt av kunstnerkolleger – […]
Les mer»Francis Frith (1822-1898) Albuminkopi fra våtplatenegativ, Metropolitan Museum of Art, New York. Hermon er nevnt 15 ganger i GT, blant annet i Salomos høysang 4,8 (DNB 1930): Kom med mig fra Libanon, min brud, kom med mig fra Libanon! Sku ut fra Amanas topp, fra toppen av Senir og Hermon, fra løvenes boliger, fra panternes […]
Les mer»Adolph Tidemand (1814-1876) Penn og blyant på papir, 27,1 x 32,4 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Den gjengitte tildragelse fant sted i Lütkens biljardsalong på Stortorvet i Christiania i slutten av september 1844. To jødiske omreisende handelsmenn, Emanuel Philipson og Leon Lopez, hadde deltatt i et spill kjent som Pung ut! – der taperen måtte spandere en […]
Les mer»Francis Frith (1822-1898) Albuminkopi fra våtplatenegativ, Minneapolis Institute of Arts., signert og datert 1858. Før teknikken med forstørrelse av negativer ble kjent, måtte man basere seg på kontaktkopier som ville ha samme størrelse som negativet, og for et stort bilde måtte man ha et stort negativ. Mammutplaten, som her er benyttet, var på rundt 30 […]
Les mer»Viktor Mikhajlovitsj Vasnjetsov (1848–1926) Olje på lerret, 205 x 390 cm, Tretjakov-galleriet, Moskva. Russisk titel: После побоища Игоря Святославича с половцами – Poslje poboisjtsja Igora Svjatoslavitsja s’polovtsami. (Etter Igor Svjatoslavitsj’ strid med polovetserne). Fyrst Igor (c.1151-c.1202) av Putivl (som ligger i det som i dag er Øst-Ukraina) og hans strider med polovjetsere og andre stammer […]
Les mer»Axel Ender (1853-1920) Olje på lerret, 114 x 167 cm, privateie Sledekjøring på vinterføre var et motiv Axel Ender stadig vendte tilbake til – men hans best kjente verk er nok statuen av Tordenskiold ved Rådhuset i Oslo, som han arbeidet med fra 1891 til 1901. Dette oppdraget ble gitt til Ender, selv om den […]
Les mer»Paul Gauguin (1848-1903) Olje på lerret, 139 × 375 cm, Museum of Fine Arts, Boston. I øvre venstre hjørne leser vi (uten spørsmålstegn): D’où Venons Nous Que Sommes Nous Où Allons Nous og i øvre høyre hjørne finner vi kunstnerens signatur. Bildet skal leses fra høyre mot venstre, fra den nyfødte til den gamle, som […]
Les mer»