Litografi publisert i plansjeverket Norge fremstillet i Tegninger, med tekster av P. Chr. Asbjørnsen, utgitt av Chr. Tønsberg i 1848. Dette verket kan nok betraktes som en viktig del av den nasjonsbygging som til slutt endte med unionsoppløsningen i 1905. Litografien er påført C.Müller lith. Chr Tönsberg Forlag og Eiendom Em. Bærentzen & Co lith. […]
Les mer»Litografi etter forelegg av Joachim Frich (1810–1858), publisert i Norge fremstillet i Tegninger, utgitt i 1848 av Chr. Tønsberg. Litografien er påført STAVANGER, Efter Frich, Chr. Tönsbergs Forlag og Eiendom. og Em. Bærentzen & Co lith Stavanger domkirke ble påbegynt rundt 1100, og ombygget og utvidet etter Stavangers brann i 1272. Den er faktisk en […]
Les mer»Litografi etter forelegg av Joachim Frich (1810–1858), publisert i plansjeverket Norge fremstillet i Tegninger, med tekster av P. Chr. Asbjørnsen, utgitt av Chr. Tønsberg i 1848. Trykket er påført det følgende: HAMMER RUINER ved Miösen, Frich del. C. Müller lith. Chr. Tönsbergs Forlag & Eiendom Em. Bærentzen & Co lith Inst. Mere om den gamle […]
Les mer»Harriet Backer (1845-1932) Olje på lerret, 100,5 x 131 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Etter hvert ble interiører en spesialitet for Harriet Backer, fra 1891 også kirkeinteriører. Dagens bilde har hentet sitt motiv fra Stange kirke, der hennes venninne Kitty Kiellands (1843-1914) bror Jacob Jensson Kielland (1841-1915) var prost. Nattverden er omtalt i alle de tre synoptiske […]
Les mer»Ukjent fotograf, muligens tysk. Sølvgelatinkopi i U.S. Holocaust Memorial Museum, Washington DC. Ghettoen i Warszawa ble opprettet i april 1940, og ble fullstendig utslettet etter oppstanden, som startet den 19.april og pågikk til 16. mai 1943. I likhet med andre ghettoer i det okkuperte Polen fungerte den primært som en oppsamlingsplass for jøder inntil de […]
Les mer»Harriet Backer (1845-1932). Olje på lerret, 84 x 70 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Harriet Backer er ikke primært erindret som portrettmaler, men har allikevel malt et par av de fineste portretter i Norges kunsthistorie. I Nasjonalmuséet finner vi også portrettet av nevøen Johan Backer Lunde (1874-1958), malt i 1896. Modellen for dagens bilde er fru Vedastine […]
Les mer»Harriet Backer (1845–1932) Olje på lerret, 38 x 48 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Somrene 1886 og 1887 møttes kunstnerne Erik Werenskiold, Kitty Kielland, Gerhard Munthe, Eilif Peterssen og Harriet Backer hos Christian Skredsvig på gården Fleskum i Bærum. I følge Store norske leksikon innledet disse to møtene nyromantikken i norsk kunst. Det er nærliggende å anta […]
Les mer»Harriet Backer (1845–1932). Olje på tre, 31,2 x 40,7 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Blant Harriet Backers motiver finner vi mange interiører, ett av de best kjente er Andante, som finnes i to versjoner (1881 og 1908). Sommeren 1881 besøkte Harriet Backer og Kitty Kielland (1843-1914) Bretagne i Frankrike, og dette motivet fant hun i en bondestue […]
Les mer»Harriet Backer (1845-1932). Olje på lerret, 57 x 88,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Det er lett å se at dette bildet har en del likheter med gårsdagens Evighetsbilde. Men det er etter det opplyste malt i 1916, to år før Nasjonalgalleriets direktør gjorde sin bestilling – vi kan kanskje formode at han ønsket en replikk av […]
Les mer»Harriet Backer (1845-1932) Olje på lerret, 65,5 × 78,3 cm, Haugar Kunstmuseum, Tønsberg. I 1918 bestilte det daværende Nasjonalgalleriets direktør Jens Thiis (1870-1942) dette bildet, som Harriet Backer arbeidet med fra 1919 til 1931, men som fortsatt sto ufullført på staffeliet da hun gikk bort i 1932, 87 år gammel. På dette fotografiet, tatt rundt […]
Les mer»