Frits Thaulow (1847–1906). Olje på lerret, 60,3 x 81,5 cm, Pusjkin-muséet, Moskva. Ut fra den omtrentlige datering til 1892, samme år som Frits Thaulow slo seg ned for godt i Frankrike, er det sannsynlig at bildet kan være malt der – men det er ikke det samme som at motivet er funnet i Frankrike. Helt […]
Les mer»Frits Thaulow (1847-1906) Olje på eiketre, 98 x 63 cm, Oslo Museum. Dette området er sterkt endret siden bildet ble malt. Om motivet har muséet det følgende å opplyse: Bjørvika med Jernbanekaia tv. Langs denne ligger 3 pappabåter til Bundefjorden. Forrest Kong Sverre. I bakgrunnen Ekebergåsen. Betegnelsen pappa-båt har sin opprinnelse i at mange Oslo-borgere […]
Les mer»Frits Thaulow (1847-1906). Olje på lerret, 54 x 46 cm, privateie. Auguste Rodins (1840-1917) skulpturgruppe Borgerne i Calais ble fullført i 1888, og støpt i flere eksemplarer. Frits Thaulow kjøpte Mannen med nøkkelen, og forærte den til Kristiania kommune, som etter en del vurderinger stilte den opp på Solli plass. Den ble avduket i 1902. […]
Les mer»Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på kartong, 37,8 x 45,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Ved siden av Brudefærden i Hardanger og Haugianerne (også i Nasjonalmuséet) er dette (også kjent som Husandagt) ett av Tidemands mest avholdte og reproduserte bilder. På muséets nettsider finner vi en utmerket gjennomgang av enkeltheter rundt De ensomme gamle. I Bibelens tekster finner […]
Les mer»Ukjent fotograf, sølvgelatinkopi i United States Holocaust Memorial Museum, Washington DC. Bildet viser et brudepar, slektninger og gjester ved et jødisk bryllup i i Bilki, Transkarpatia, som den gang lå under Tsjekkoslovakia. I første rekke fra venstre til høyre: Zoltan Berger, Violet Mermelstein, Israel Mermelstein, Hana Mermelstein, Magda Mermelstein, og Eva Zocher. I midtrekken: Rezsi […]
Les mer»Adolph Tidemand (1814-1876) Olje på lerret, 40 x 33 cm, privateie. Ut fra dateringen kan vi gå ut fra at bildet er malt i Düsseldorf, dit Adolph Tidemand vendte tilbake i 1845, etter et opphold i Norge 1842–45. I løpet av denne perioden gjorde han flere reiser i Norge, og skisserte flittig. Nasjonalmuséet har flere […]
Les mer»Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på lerret, 94 x 79 cm, privateie. I ettertiden har Adolph Tidemand blitt betraktet som en av våre fremste nasjonalromantiske kunstnere, spesielt takket være hans skildringer av norsk folkeliv. På sine reiser i Norge hadde han gjort omfattende studier av både folkedrakter og byggeskikker, som senere ble benyttet som grunnlag for […]
Les mer»Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på lerret, 131 x 164 cm, Göteborgs konstmuseum. Muséets svenske titel er: Den sårade björnjägaren. Den brune bjørnen – Ursus arctos – var en gang ganske vanlig i Europa, men antallet er nå betraktelig redusert. Store rovdyr og husdyrhold går dårlig sammen. Bildet finnes i flere varianter, denne er signert og […]
Les mer»Adolph Tidemand (1814-1876). Olje på lerret, 54 x 65 cm, privateie. Bildet er signert og datert nede til høyre: A. Tidemand D(üsseldor)f. 1853. Som mange vil vite, er motivet hentet fra Jørgen Moes (1813-1882) dikt Fanitullen, skrevet en gang på 1840-tallet: I hine haarde Dage, Da ved Øldrik og Svir Hallingdølens Knivblad Sad løst i […]
Les mer»Adolph Tidemand (1814–1876) Olje på lerret oppklebet på trefiberplate, 21,5 x 17 cm, Nasjonalmuséet, Oslo. Ut fra den omtrentlige datering kan man gå ut fra at bildet er malt under kunstnerens opphold ved akademiet i Düsseldorf i årene 1837-40. Hvem som er avbildet er det visstnok ingen opplysninger om. På denne tiden ble det mer […]
Les mer»