Kategori: Interlude

Interlude: Margrethe Fredheim synger Wagner

Lise Davidsen er for lengst blitt verdensstjerne, og i hennes kjølvann er Margrethe Fredheim (født i 1987 i Sandefjord) på vei opp. Hennes sopran er lettere enn Davidsens, men også hun ser ut til å foretrekke Wagner. Her er Einsam in trüben Tagen fra Lauritz Melchior-konkurransen i 2020, som hun vant.

Les mer»

Interlude: Kvintettkos med Mozart K 581

Det er lenge siden vi har hørt denne dronningen blant klarinettkvintetter, så nå var det sannelig på tide. Sabine Meyer spiller med Armida-kvartetten i et opptak fra Merano i 2019.

Les mer»

Interlude: Cormontan – The evening sentiments

Theodora Cormontan (1840-1922) var en produktiv komponist, pianist, organist og forlegger som virket først i Arendal og deretter i USA, dit hun emigrerte som godt voksen. Musikkutdannelsen fikk hun i København på 1860-tallet. Bonnie Jorgensen leder et prosjekt viet hennes upubliserte manuskripter, og spiller her The evening sentiments for oss. Hvorfor hører vi Cormontans musikk […]

Les mer»

Interlude: Bach – Påskeoratoriet

Hvis en skal høre Bach i påsken, og det gjør en jo gjerne, velger de fleste enten Matteus– eller Johannespasjonen. Disse har vi også hørt i flere versjoner, både stykkevis og delt, i Interlude tidligere. Av en eller annen grunn glemmes ofte selve Påskeoratoriet. Her hører vi derfor dette verket. Netherlands Bach Society spiller med […]

Les mer»

Interlude: A Billy Joel Passover

Den jødiske pesach-feiringen er godt i gang, og som så ofte før kaster Interlude et skråblikk på denne høytiden. A-capella-gruppen Six13 har tatt Billy Joel til hjelp for å forklare oss hva pesach handler om. Chag sameach!

Les mer»

Interlude: Easter parade

Vi jazzer opp påsken med Ken Colyer’s Jazzmen And Skiffle Group med venner.

Les mer»

Interlude: Argerich spiller Rach 3

Sergej Rachmaninoff fylte 150 år i går, og vi feirer ham på aller beste måte. Martha Argerichs håndtering av tredje pianokonsert dukker opp med ujevne mellomrom her i Interlude, og den tåler et uendelig antall gjenhør. Dette er antakelig historiens best kjente (og mest imponerende) versjon av verket, med Berlins kringkastingsorkester og Riccardo Chailly fra […]

Les mer»

Interlude: Aftensang med Kodály

Zoltán Kodály ønsker oss god kveld med sin Esti dal (Kveldssang). Det franske koret Zene synger den ungarske originalteksten, som riktignok er dyster og beskriver en soldats bønn om trygghet for natten, men dette er så vakkert at jeg synes det er beroligende i alle situasjoner.

Les mer»

Interlude: Haydn – symfoni nr. 60

Livet blir cirka en milliard ganger bedre når en hører litt Haydn. Giovanni Antonini dirigerer Il Giardino Armonico. Denne symfonien ligger faktisk på det britiske tidsskriftet Gramophones liste over de ti viktigste som er komponert, med nettopp denne innspillingen.

Les mer»

Interlude: Litvinovsky – Pelleas og Melisande

I dagens dobbel-Interlude hører vi den belarusiske komponisten Alexander Litvinovskys versjon av Pelleas og Melisande, som hadde premiere i 2021. Dette verket er dermed omtrent 120 år yngre enn Arnold Schönbergs tilsvarende, og vi hører det Minsk-baserte Metamorphose String Orchestra under ledelse av Pavel Lyubomudrov. (Da jeg er usikker på hvordan de belarusiske navnene transkriberes […]

Les mer»