Allan Petterssons 7. symfoni er hans best kjente og mest spilte. Den ble skrevet i 1968 og tilegnet Antal Dorati. Det er hans og Stockholm-filharmoniens tolkning vi hører her.
Les mer»Bursdagsfester forekommer som regel i mer beskjedne former enn dette, men på slottet ved Svanesjøen spares det ikke på noe når prinsen skal feires.
Les mer»I løpet av få uker har vi mistet to fantastiske sangere, som befant seg på høyden av sin karriere: først Daniela Dessì, nå Johan Botha. Begge var rammet av kreft, men var aktive nesten helt til det siste. Jeg har sett Botha i italienske roller, men velger dette Lohengrin-utdraget for å minnes ham, for nå […]
Les mer»Jeg vet ikke hvilken versjon av dette preludiet jeg liker best, Bachs originale for cello eller denne for bratsj – her i Lillian Fuchs’ tolkning
Les mer»Etter tre dager med teater, musikk, mat og foredrag er Jødiske Kulturdager i Oslo over. Et av høyepunktene var det italienske bandet Klezmerata Fiorentinas konsert natt til søndag. Nå har de sannelig dukket opp i Interlude, også.
Les mer»Vår opphøyde og elskede Dronning Martha spiller Liszt denne måneden, i et brennferskt opptak fra BBC Proms. Bestekompisen Daniel Barenboim dirigerer West-Eastern Diwan Orchestra.
Les mer»Robert Schumanns opera Genoveva fremføres nesten aldri, men overtyren er ganske kjent. Her er det New York-filharmonien og Leonard Bernstein som gir oss sin tolkning.
Les mer»Vissi d’arte, vissi d’amore, non feci mai male ad anima viva!
Les mer»Vi tar med oss nok et verk for blåsere mens vi først er i gang med sånt. Mozarts kvintett i Ess-dur spilles av Alfred Brendel (piano), Heinz Holliger (obo), Eduard Brunner (klarinett), Hermann Baumann (horn) og Klaus Thunemann (fagott).
Les mer»Marin Marais’ lille komposisjon for gambe fremføres i våre dager oftest av blåsere. James Galways arrangement for fløyte er kanskje mest kjent. Her hører vi ham sammen med Michala Petri på sopranblokkfløyte.
Les mer»