Oslos byråd for miljø og samferdsel Lan M. Berg (MDG) er opptatt av sykkelvei, men bare så lenge ingen vil ha dem.  Foto: Lise Åserud / NTB.

Det rødgrønne byrådet har prakket på Oslo «endeløst» med sykkelveier ingen har bedt om. Men når det endelig er snakk om en sykkelvei folk trenger, er svaret nei.

Den massive utbyggingen av sykkelveier i Oslo har møtt bred motstand i hele byen. Tusenvis av parkeringsplasser for beboerne fjernes, for at Lan Berg skal realisere sin naive pikeromsdrøm om lage røde sykkelveier nær sagt over alt.

Sykkelveiprosjektet koster fellesskapet milliarder av kroner det er stort behov for på andre områder, som helse, skole, eldreomsorg, rus, psykiatri, ungdomstilbud, vedlikehold og annet.

Det er MDG som har regien for det hele. I praksis virker det som om det er dette ytterliggående mikropartiet som styrer Oslo.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og ordfører Marianne Borgen (SV) sitter som handlingslammede pappfigurer i kulissene, mens MDG-klikken har frie hender å rasere en infrastruktur Oslo har brukt generasjoner på å utvikle.

Nå er byen mer eller mindre dekket av slike sykkelveier, stort sett ubenyttet hele døgnet, hele året. De er et godt synlig symbol på bunnløs politisk dårskap fra det rødgrønne byrådet.

Eksempel på ubrukt, meningsløs sykkelvei-stubb i Oslo. Bestilt av MDG, betalt av folket. Foto: Document. 

Men med ett oppstår det noe så uvanlig som et folkelig engasjement for en sykkelvei. Da skulle man tro MDG-folket jublet. Men nei, da demonstrerer i stedet partiet hvor fjernt de står fra den befolkningen de dessverre har tilranet seg en viss makt over.

NRK omtaler saken:

I flere tiår har idrettslag og lokalbefolkning ønsket seg en løsning med utvidede veiskuldre i Sørkedalen, skriver NRK.

Men dette ønsket merkelig nok ikke de rødgrønne å støtte, noe som får beboere i området til å reagere med vantro. En av dem er den populære skiskytteren Tiril Eckhoff, som ofte trener i Sørkedalen:

Tiril Eckhoff etter VM i skiskyting 2021. Foto: Primoz Lovric / NTB.

– Jeg syns det er helt merkelig. En litt bredere veiskulder er alt vi ber om, sier Tiril Eckhoff til NRK.

Senest i fjor var det en ulykke langs veien. Da ble to syklister påkjørt av motorsykkel. Totalt ble tre personer skadet, to av dem ble alvorlig skadet. Dette i står kontrast  til alle de gatene der MDG ellers ivrer for å lage sykkelvei, der det knapt finnes noen slik historikk av ulykker overhodet.

NRK forteller om Tiril Eckhoffs engasjement:

Hennes klubb Fossum er ett av mange lokale idrettslag som støtter et innbyggerforslag bystyret behandler i kveld. Også flere velforeninger har skrevet under på et opprop for forslaget.

Men nei. Ingen støtte å få fra det rødgrønne byrådet som ellers er besatt av sykkelvei.

Fra de rødgrønne i byen begrunnes avslaget slik, ifølge NRK:

Sirin Hellvin Stav (MDG) skjønner at det kan virke rart at det er for tidlig å konkludere i en sak som har versert i 35 år. Men det er mange interesser å ta hensyn til. Blant annet markagrensa, kulturminner og naturvern.

Derfor avviser byrådspartiene og Rødt forslaget.

Det vises til at dette vil koste noen hundre millioner kroner. Men når MDG ellers svir av milliardbeløp på sykkelvei ingen har bedt om, da er aldri pengene noe problem.

De som kjemper for en utvidelse synes dette er for dårlig. Det samme gjør det borgerlige mindretallet. De vil vedta utvidelsen nå.

I realiteten handler dette bare om en eneste ting: Å fjerne parkeringsplasser.

Det blir det mer og mer åpenbart at MDG bryr seg lite om hvorvidt folk sykler eller ei. Sykkelvei-satsningen er hovedsakelig et påskudd for å fjerne tusenvis av parkeringsplasser, slik at det blir vanskelig for innbyggerne å ha bil. I MDGS feberfantasier skal nemlig færre biler i Oslo «redde verden».

Man skulle tro det var en vits, men noen har faktisk bygget et politisk parti på dette tøvet. Og verre: Noen stemmer på dem.

I Sørkedalen er det ingen parkeringsplasser som må fjernes. Følgelig er det ikke viktig for MDG å lage sykkelvei der. Hva beboerne i lokalmiljøet måtte mene, er som vanlig av liten interesse for MDG.

De pengene det koster med sykkelvei i Sørkedalen, vil de såkalt grønne heller bruke på renske nye bydeler for p-plasser, og lage sykkelveier ingen har spurt om og knapt noen kommer til å bruke. Det er MDGs logikk.

Det er ikke uten grunn boken er blitt en stor suksess, les den eller gi den i gave til noen:

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!


 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.