Statens vegvesen synes det er for mange trafikkulykker. Siden 725 ble skadet i 50-soner i 2024, foreslår Vegvesenet å senke fartsgrensen til 30 km/t i tettbygde strøk. Det vil ventelig få store konsekvenser for avviklingen av trafikken i rushtiden. Men flyt ser ikke ut til å være en faktor staten tar hensyn til.
– Vi endrer nå hvordan vi skal tenke og sette fartsgrenser, med mye større fokus på at 30 kilometer i timen skal være utgangspunktet i tettbebygde strøk, og ikke 50, slik det er i dag, sier seksjonsleder for trafikksikkerhet i Vegvesenet, Guro Ranes, til P4 Nyhetene.
Byene er allerede ufremkommelige med bil. Hvis også fartsgrensen i tettbygde strøk skal gå i krabbegir, kan man like godt sykle. Kanskje det er meningen. Noe skal de ha igjen for alle de dyre sykkelstiene.
I dag er den generelle fartsgrensen 50 km/t i byer og på tettsteder, og det er 30-sone i boligområder og gatekryss med mange gående og syklende, ifølge P4.
Vegvesenet tror at det å senke fartsgrensen kan bidra til å få ned antall ulykker.
– Det er ikke sikkert det er alle steder man bør ha 30. Men vi vil begynne på 30 km/t, og så må kommuner og fylkeskommuner argumentere for hvorfor de eventuelt vil ha 50 km/t, sier Ranes. (NTB)
