Mona Fagerås (SV). Foto: Vidar Ruud / NTB

Det er svært høye dødstall på norske veier i år. Dette bruker SV som argument for lavere fartsgrense og mindre veiutbygging. Men de glemmer noe som er ganske så viktig.

2022 har vært et dystert trafikk-år. 81 personer har blitt drept på norske veier så langt. Det er flere enn i hele 2021.

En slik statistikk bekymrer naturlig nok både veimyndigheter og politikere. I SV har man funnet ut at dette er et argument som kan brukes til å fremme partiets samferdselspolitikk.

I kjølvannet av disse ulykkene argumenterer SV nå for færre store veiprosjekter og at de høyeste fartsgrensene settes ned.

VG skriver om saken, og avisen har intervjuet SV-representant Mona Fagerås. Hun sitter i transportkomiteen på Stortinget, og gir nå likegodt Erna Solbergs  regjering mye av skylden for de mange dødsulykkene:

– Arven etter Erna er firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Det var Frps våte drøm å få bygd disse veiene, sier Mona Fagerås (SV) på telefon til VG fra Nordland.

Dette vil mange oppfatte som en temmelig grov beskyldning.

Fagerås vil i høst fremme et forslag om å gi Statens Vegvesen myndighet til å senke fartsgrensen på landets raskeste veier. Dette skal ifølge partiets resonnement gi færre dødsulykker.

Hun og SV får imidlertid kontant svar fra andre partier, som mener dette utspillet er svært upresist.

Høyres Trond Helleland ber rett og slett Fagerås «følge med i timen», og forstå litt mer om hva sikkerhet på norske veier handler om. Etter Hellelands mening er det ikke å bygge mindre og billigere veier, men å sørge for at veiene er så sikre som mulig, med flere kjørefelt og midtdeler:

– Det handler om å bygge veier med høy standard og som skiller mot motgående trafikk, sier han og legger til

– Midtrabatter er blant de klart viktigste tiltakene vi gjør for å trygge trafikken, og muligheten for dette henger også sammen med bredere veier, presiserer Helleland overfor VG.

Han støttes av Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) som mener debatten om firefelts motorvei er en avsporing når det gjelder trafikksikkerhet.

Han påpeker at Statens Vegvesen nå har fokus på de mest ulykkesutsatte veiene.

Og et sentralt poeng Fagerås og SV her har oversett, er at ingen av disse farligste veiene har 110 kilometers fartsgrense. Det å senke fartsgrensen på de beste veiene, slik SV forslår, vil derfor ikke påvirke situasjonen på de veiene der dødsulykkene faktisk skjer:

Pressesjef i Statens vegvesen, Kjell Bjørn Vinje, sier at motorveiene med fire felt og 110-sone ikke er der risikoen for ulykker er høy, skriver VG.

Han legger til:

– 110-sone er kun tatt i bruk på de nyeste og flotteste veiene med midtdeler. Der er det nesten ingen ulykker, sier Vinje.

SVs trafikkutspill fremstår dermed som nokså total skivebom.

 

Gode bøker fra Document forlag, bestill i dag:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!


Bestill også:
Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Ny bok fra Kjell Skartveit:

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.