Motorvei nord for Oslo. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Nå vil regjeringen gjøre nye motorveier smalere og hastigheten lavere. Veipolitikken settes i revers. Begrunnelsen er å begrense naturinngrep.

MDG sitter ikke i regjeringen. Likevel kommer nå landets regjering med et forslag mange mener kunne vært hentet fra MDGs partiprogram.

For nå rettes skytset mot veiene, og bilistene.

Kort sagt skal nye, norske motorveier holde en dårligere standard, og trafikken skal gå saktere. Konkret innebærer dette at det ikke lenger vil være en fartsgrense på 110 kilometer i timen på alle nye firefeltsveier, skriver NRK.

NTB melder om saken.

Veiene kan i tillegg bli smalere, og dermed by på mindre trafikksikkerhet.

Årsaken til alt dette oppgis å være at regjeringen «vil spare natur og matjord og få mer vei for pengene».

– Det handler om at vi skal ha en ansvarlig veipolitikk. Da får vi også mer ut av ressursene og kan oppnå bedre veistandard for flere innbyggere i landet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Endringene vil føre til flere nye to- og trefeltsveier og begrense naturinngrep, sies det.

I kjent rødgrønn politikerstil fremstilles senket veistandard og lavere trafikksikkerhet som et positivt tiltak. Et velbrukt grep i så måte er å pakke det inn i noe som har med klima og miljø å gjøre, hvilket er tilfelle også her.

Få blir derfor overrasket over at klima- og miljøminister Espen Barth Eide (A) også har en rolle i dette, slik han har i påfallende mye av det som handler om å gjøre nordmenns hverdag mer tungvint og kostbar på de fleste måter.

– Dette er veldig bra med tanke på å ta bedre vare på natur og stoppe den bit for bit-nedbyggingen av natur som vi har drevet med altfor mye i Norge, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

FrP: – Helt feil løsning

Det å skulle redusere norsk veistandard fremfor å forbedre den, er en type samferdselspolitikk som får FrP til å stritte imot av full kraft.

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (FrP) reagerer sterkt på de foreslåtte endringene. Han og hans parti var med på å innføre firefeltsveier med 110-grense da de satt i regjering.

– Jeg synes det er helt feil løsning. Det handler om trafikksikkerhet, trygghet og rask fremkommelighet. Det regjeringen holder på med nå, det er å gå tilbake til fortidas måte å bygge veier på, sier han.

Norge i revers

Generelt i politikken anses det som lite god tone for en ny regjering å ha fokus på å reversere mest mulig av det forgjengerne har gjort. Det skaper politisk ustabilitet og betyr ofte dårlig ressursbruk.

Men for Støre-regjeringen har nettopp reversering vært et nøkkelord. Norge settes i revers på alle måter, nå også med hensyn til veistandarden.

Neste stortingsvalg finner sted i 2025.

Men denne typen politikk vil mange tro at det går med Støres regjering som det gikk med rødgrønne ordførere og byrådsledere over hele landet: Rett ut.

Les også: 

Støre vil være statsminister­­kandidat om to år uansett valgresultat

Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.